S U P E R B I K ES U P E R B I K E
S U P E R B I K ES U P E R B I K E
Var noderēt ?
Droša braukšana
Mehāniķa padomi
Pasaules raibumi

Reâla manta !
Motoskolas & instruktori
Serviss

Atpûtai...
MOTOLISTE
Screensavers
Joki
Bildes
3D mototrases
Video
Motoklubi
Motoskaņas
Pasākumu kalendārs
  Noderīgas idejas 
9 padomi, kā pasargāt moci no zādzības

Lancs Olivers
www.ama-cycle.org

  • "Es jutu slimīgu, smagu sajūtu vēderā.."
  • "Tas bija kā šausmīgs murgs!"
  • "Es gandrīz divas minūtes blenzu uz neticami tukšo vietu, kur vakar biju noparkojis savu moci..."

Mēs pat ienaidniekam nenovēlētu iziet uz ielas un atklāt, ka viņa mocis ir nozagts. Diemžēl, daudzi AMA (American Motorcycle Assocciation) locekļi ir izjutuši šo sajūtu uz savas ādas.

"Tas bija ļoti sen, bet šķiet ka tikai vakar. Man bija burvīgs 1971.gada pilnasinīgs Harley FLH Electra-Glide. Es biju to pārbūvējis, nokrāsojis un no jauna nohromējis. Viņš bija mans lepnums un prieks. Es parasti braucu ar to uz darbu un noparkojos savas firmas stāvvietā. Tad, vienu dienu, kad es strādāju, man pateica, ka MOCIS IR PROM! Tas bija saslēgts un atradās firmas stāvlaukumā, bet neviens neko nebija redzējis. Man joprojām ir smagas sajūtas, kad es par to domāju."
Jerry Scassa, North Hollywood, CA

"Honda izlaida savējo 750-nieku, kad man bija 14 gadu, es zināju, ka man tādu vajag. Tikai pēc septiņiem gadiem es varēju tādu atļauties. Es dabūju darbu lidaparātu rūpnīcā, galvenokārt tādēļ, ka tiem bija kredītlīnija, kas finansēja motociklu iegādi, un es beidzot iegādājos savējo sapņu moci – 1975.gada Honda CB750K5. Es biju iemīlējies šajā braucamajā! Dažus mēnešus vēlāk, tas tika nozagts no parkošanās vietas pie darba, kādus 25 jardus no apsardzes darbinieka posteņa. Es nekādi nespēju iedomāties, ka to varētu nozagt turpat drošības sarga degungalā!!! Es nepirku nevienu moci veselus 10 gadus. Es negribēju atkal izjust, ka zaudēju ko tik patiesi mīlētu. Mana mīlestība uz močiem bija pārāk stipra!"
Džims Dubois, Simi Valley, CA

Vai jūsu mocis ir zagļu magnēts?
Kādi motocikli visvairāk piesaista zagļus? Jauni un “kruti” sportbaiki, vai graciozie un dārgie harlejveidīgie? NĒ!- tā vismaz saka AMA locekļi.

Katru mēnesi mēs saņemam no locekļiem ziņojumus, ka viņu moči ir nozagti. Izrādās, ka vislielākā daļa no nospertajiem močiem ir endūrnieki, pat krosenieki. Pēdējo 2 gadu laikā, 44% no nozagtiem močiem bija krosenieki, tajā pat laikā, 13% bija sportbaiki un 11% bija Harleji. Protams, ka AMA dalībnieki nav tipiski motociklisti. Viņiem bieži vien ir vairāki dažādu tipu motocikli, un tas var ietekmēt novērtējumu, bet, bezceļa moči, nenoliedzami, ir riska grupa.

Kāpēc? Vienkārši. Krosenieki zagļiem ir viegli mērķi– tie var tikt vienkārši iedarbināti, ir viegli. Pie tam, bieži vien, tie var atrasties vietās pie trases– nesaslēgti un neapsargāti. Tā kā tie netiek reģistrēti, tad ir ļoti grūti izsekot to tālākai gaitai, pēc tam, kad ir nozagti.

Ja esi krosa moču fans, šeit ir top 10 nosperto krosa moču sarakts:

  • 1. Honda CR250
  • 2. Yamaha YZ250
  • 3. Honda CR125
  • 4. Kawasaki KX80
  • 5. Suzuki RM250
  • 6. Yamaha YZ125
  • 7. Honda CBR650F3
  • 8. Kawasaki KDX200
  • 9. Kawasaki KX125
  • 10. KTM 300EC

Kādu laiku atpakaļ mēs palūdzām jums atsūtīt mums motociklu zādzību aprakstus. Mēs zinām, ka tie ir ne tikai stāsti par jūsu neveiksmēm, bet arī vērtīgi padomi citiem. Jūs to izdarījāt, vēlreiz pierādot, jūs nevarat kļūdīties ar gudrībām, kas uzkrātas no 270 000 pieredzējušiem braucējiem.

Mēs šeit apkopojām 9 populārākos variantus, kā paglābt jūsu moci no nepatikšanām:

  • 1. Saslēdz to!

Vispirms – saslēdz to, vai arī tas var pazust. Mērķtiecīgs, profesionāls zaglis dabūs tavu moci jebkurā gadījumā, bet ļoti daudzus močus nozog vienkārši bezkaunīgi ļaundari, kas grābstās uz labu laimi. Stūres atslēga ir tikai sākums. Pielikt klāt arī bremžu diska saslēgu ir labāk. Kāpēc apstāties? Jālieto stipra motociklu U-veida atslēga vai ķēde, ar kuru pieslēgt moci pie kāda pamatīga objekta vai cita moča. Izvērt ķēdi caur rāmi ir daudz prātīgāk, nekā tikai caur riteni, jo to var diezgan vienkārši noskrūvēt.

Nostiepiet ķēdi pēc iespējas stiprāk, lai būtu pēc iespējas mazāk vietas, kur tikt klāt ar griezējinstrumentiem, lai nevar nostiept līdz zemei un vienkārši pārcirst. Slēdzenēm jābūt grūti pieejamās vietās - jā tas prasa vairāk darba saslēdzot, bet tas arī prasa vairāk laika tiem maitām, mēģinot uzlauzt. Varbūt zaglis mēģinās atrast kādu citu, vieglāk pieejamu mērķi…

Ir daži moči, kuriem var saslēgt pat centrālo balstu, tā ka moci nevar vienkārši aizstumt.

Ātrumu pārslēga bloķētājs un sajūga papildinājumi dod papildus apgrūtinājumus ļaundarim, it īpaši, ja mocis tiek atstāts robā un ātrumu pārslēgs tiek noņemts un paņemts līdz (ideja laba, bet nav zināms cik praktiska – tulkotāja piezīmes). Protams– ar ķēdi, ar kuru tiek pieslēgts mocis, var arī pieķēdēt ķiveri (daudzām ķiverēm ir speciāli gredzeni, integrāļiem var izmaukt caur zodu) vai ko citu, ja negribās to visu nēsāt apkārt pa dienu.

  • 2. Apsedz to!

Nu protams – moča pārsegs neapturēs mērķtiecīgu zagli. Bet apklāšana nozīmē, ka mocis piesaistīs mazāk nevajadzīgas uzmanības. Tātad, uzreiz pēc saslēgšanas mocis ir jāapsedz! Vienkāršs pārsegs bez visādiem superspilgtiem uzrakstiem un reklāmām ir vislabākais, jo tā uzdevums ir pasargāt tavu dārgumu no putekļiem, lietus un nevajadzīgiem ļauniem skatieniem, arī no vandaļiem. Starp citu– pārsegs arī ir diezgan vērtīga manta, tā ka vislabāk ir lietot tādu, kam ir kaut kāds metāla armējums un āķīši, lai to pašu varētu kaut kā saslēgt un neļaut nospert, vai stipram vējam nopūst.

  • 3. Uzliec signalizāciju!

Signalizācija kopā ar saslēgšanu var kļūt par sarežģītu kombināciju zaglim, sevišķi, ja signalizācija ir kaut kā apslēpta. Ķēžu ciršana un atslēgu laušana var iedarbināt signalizāciju, vēl pirms ir nodarīts kāds nopietns ļaunums.

Ko darīt, ja mocis ir noparkots vietā, no kuras jūs nevarat dzirdēt signalizācijas brēku? Ko darīt, ja jūs dzīvojat vietā, kur visiem ir pilnīgi po^%$, ja kāds grozās ap jūsu braucamo un signalizācija brēc kā traka, vai arī visi jau ir pieraduši, ka signalizācija bieži iedarbojas pilnīgi ne no kā?

Vienkārši – eksistē signalizācijas, kurām var pieslēgt speciālu peidžeri, kurš dod signālu, ka kaut kas nelāgs notiek ar jūsu moci. (te vēl var atcerēties, ka nu jau eksistē arī signalizācijas, kas spēj piezvanīt saimniekam un noraidīt fona trokšņus, kā arī ļaut sarunāties ar zagļiem; eksistē signalizācijas, kas noraida trauksmes signālu arī policijai, nodod GPS koordinātas, utt... utt. utt., bet maksā daudz $)

Eksistē signalizācijas, kurām var regulēt jutīgumu, eksistē visādi trauksmes devēji, eksistē iespēja pieslēgt gan sānu balsta noņemšanai, gan slīpuma maiņai, gan stumšanai, gan koferu atvēršanai (pat elementāram “burbulim” var tādu pierīkot!), gan uz ienākšanu perimetrā, gan triecieniem.

  • 4. Nedemonstrē savu moci pārmērīgi!

Dažiem tik ļoti patīk savs aparāts (patīk izrādīties) – viņi ir tik lepni ar savu īpašumu, ka parko savu moci tā, lai pēc iespējas vairāk cilvēku varētu pabolīt acis uz to. Tas tikai zagļiem padara vienkāršāku braucamā pievākšanas darbu.

Vienmēr parko moci garāžā, ja tas ir iespējams. Turi durvis ciet, un piesedz logus. Ja ir jāparkojas kaut kur ārpusē – lieto pārsegu. Tas taču ir vienkārši– jo vairāk mocis ir ārpus redzesloka, jo mazāk tas paliek zagļa prātiņā.

  • 5. Nostiprini savu garāžu.

Lieto atslēgu un signalizāciju arī savā garāžā, gluži tāpat, kā tas tiek darīts jebkur citur. Protams tas nav pietiekoši – nostiprini arī savu garāžu.

Vienkāršais garāžas durvju saslēgs ir nepietiekams – jālieto arī kaut vai vienkārša parastā piekaramā atslēga. Tā aizturēs zagli uz kādu brīdi, pie tam, mūķējot to vaļā, zaglis var radīt manāmu troksni, kas var pievērst uzmanību. Čakarēšanās ilgums un nervozēšana var aizbaidīt vienkāršu nesagatavotu pieklīdeni. Garāžas grīdā var iemūrēt speciālu “enkuru”, pie kura var pieslēgt moci. Ja nepietiek– ieviesiet kaut vai kādu lētu bērnu novērošanas ierīci. Novietojiet kameru garāžā un monitoru guļamistabā – būs mierīgāks miegs.

Nopietnos gadījumos garāžu var pieslēgt mājas signalizācijai. Var pat ieviest video novērošanas sistēmu garāžai. Nolieciet moci labi tālu garāžā, aiz smagiem priekšmetiem – lieciet ļaundariem stiept moci pāri mašīnai, ja jau tiem tik ļoti vajag!!!

  • 6. Padari moci nebraucamu.

Pieslēdz moci pie kautkā tā traucējot to ielikt busiņā un aizvest, bet iespējams arī padari to neiedarbināmu, lai kāds ar to nevar aizbraukt. Var, piemēram, noņemt galveno drošinātāju, kad mocis ir noparkots. Daži ieliek arī apslēptus slēdzīšus, ar ko atslēgt aizdedzi. Degvielas iešprice? Var uztaisīt slēdzīti, kas atslēdz degvielas sūkni. Galvenais ir padarīt šos slēdzīšus nemanāmus, lai ļaundaris, meklējot tos, zaudē pacietību un liek moci mierā. Protams tam visam jābūt drošam– pašam taču vajag braukt!

  • 7. Izvēlies uzmanīgi parkošanās vietu!

Nevajag parkoties aiz visādiem lieliem busiem vai kravas automobīļiem – tie var aizsegt zagļu darbošanos! Izvēlies pēc iespējas pārredzamāku vietu, kur zagļi nevarētu piebraukt ar kādu busiņu vai citu transportlīdzekli un nemanāmi iekraut moci, un aizvest to prom.

Kad ceļo apkārt, vajag prasīt viesnīcas personālam, vai nevar novietot moci pēc iespējas tuvāk galvenajām durvīm, kur to varētu novērot arī dežurējošie. Viesnīcas numuru arī vajadzētu izvēlēties tā, lai moci varētu labi redzēt pa logu un, nepieciešamības gadījumā, ļoti ātri pie tā nokļūt. Parasti viesnīcu īpašnieki ir pretimnākoši, piedāvā pat garāžu (nevajag atteikties!). Latvijā dažu pilsētu hoteļu darbinieki ir pat piedāvājuši iestumt moci foajē (tulkotāja piezīme).

  • 8. Baidies no visādiem testa braucējiem!

Daži zagļi stādās priekšā kā potenciālie pircēji. Vienam puisim Amerikā (Bobam Krusam, AMA loceklis) gadījās, ka, pārdodot savu braucamo, potenciālais pircējs atnāca kājām, sakot, ka draugs šo atveda un izlaida tepat. Pircējs devās izmēģinājuma braucienā. Kad viņš neatgriezās, Bobs sāka dzīties pakaļ – viņš to pircēju sadzina rokās tikai tādēļ, ka tas maita bija apmaldījies nepazīstamajās ieliņās.

Uzmanīties no visādiem pircējiem, protams, ir labs padoms, bet vajag uzmanīties arī no pārdevējiem! Viens no variantiem ir noformēt testa braucienu tā, ka mocis tiek dots apmaiņā pret pilnu summu, bet ar garantijām, ka tā tiks atdota atpakaļ, ja mocis īsti nepatiks un, teiksim, pēc stundas izbrauciena, tiks atdots atpakaļ vismaz tādā pašā stāvoklī, kā bija.

Ja tu dod kādam nepazīstamam braukt ar savu moci, tad vismaz uzzini viņa identifikācijas datus– tiesību numurs, personas kods, vārds, uzvārds, mašīnas numurs, ar kādu atbrauca un citu jebkādu informāciju, kas var noderēt, gadījumā “ja nu kas”.

  • 9. Iezīmē savu īpašumu!

Ja nekas nav palīdzējis, un mocis ir prom, tad nevajag padarīt ļaundaru darbu vieglāku. Profesionāļi zog močus, lai varētu tos izjaukt, pārkalt numurus, un atkal pārdot tepat, vai jebkur citur. Zagļus var pieķert, un, lai palielinātu iespēju dabūt savu moci, vai, vismaz, tā daļas atpakaļ, vajag tās kaut kā iezīmēt, lai policija var identificēt. Var, piemēram, iegravēt tiesību numuru kādās slepenās vietās uz galvenajām sastāvdaļām, piemēram, rāmja vai motora.

Protams, vienmēr jāglabā informācija par visādiem detaļu numuriem (VIN, PN, SN…), reģistrācijas numuru, lai, nepiecieamības gadījumā, tos varētu dot policijai. Jo vēlāk tie nonāks policijā, jo mazākas izredzes, ka policija varēs identificēt tavu moci. Neatstāj dokumentus un atslēgas kur pagadās, bet visu turi viegli sasniedzamu. Ļoti noderīgas ir arī moča fotogrāfijas, it sevišķi ar īpašām iezīmēm – pat īpatnēji nobrāzumi, defekti var palīdzēt identifikācijā. Policijai arī noder bildes, lai viņi īsti zinātu, ko tad īsti vajag meklēt.

Un visbeidzot– jāpārliecinās, ka apdrošināšana sedz zaudējumus, kas nodarīti zādzības gadījumā.Močiem ir nepieciešama speciāla apdrošināšana! Apdrošināšana, protams, nepasargās no nozagšanas, bet tā var padarīt zaudējumus finansiāli mazliet mazāk sāpīgus.

Arī aerogrāfija arī mazliet atbaida potenciālos zagļus (tulkotāja piezīme).

Šeit minēto 9 padomu ievērošana nedod nekādas garantijas – kam jānotiek, tas notiksies, bet pamatīgi samazinās nejaušus draudus jūsu īpašumam.

Protams, ja jūs tiešām vēlaties moci padarīt tikai un vienīgi savu, var izmantot Marka Harisona no Kovingtonas (Luiziānā) metodi. Viņš apmeklē visus Daytona Bike Week, nekad nesaslēdz savu moci, pat par to nemaz neuztraucas!

Kāpēc? Lieta tāda, ka viņš brauc ar Harley-Davidson, kuram ir rokas ātrumu pārslēgs, blakusvāģis. Tas ir domāts pat 11000 mārciņu smagumu pārvadāšanai, tas ir platāks par lielāko vairumu automobiļu, tā ka Harisons pamatoti domā, ka tas ir pārāk plats, lai to tā vienkārši iestumtu treilerī. Pie tam ir vēl viena fīča – “lielākajam vairumam mūsdienu braucēju nav ne mazākās nojēgas, kā lai šo aparātu vada, jo tam ir rokas ātrumu pārslēgs”, saka Harisons. “Tā varbūt ir muļķa laime, bet tas ir nostrādājis jau 30 gadus!”

Tas, protams, nav slikti, ja veiksme ir jūsu pusē, bet laba pretnozagšanas stratēģija ir labāka!

Brīdinājums: Kuldīgā pie viesnīcas galvenajā laukumā 2002. gada vasarā ir nozagti vismaz 2 moči. Ja jūs tur taisaties dzīvot, tad izmantojiet maksas stāvvietas vai citādi nodrošinieties pret zagļiem (tulkotāja piezīme)s.

Tulkoja un iesūtīja: Ošš

<-atpakaļ

 

Hosting



Skaitītāji


Kleitas
Apavi

Top.LV

on-line.lv rating system



Top.Good.lv - Good Rating system












Lapas augša
SINdrome, 2001 | Rakstiet mums !