S U P E R B I K ES U P E R B I K E
S U P E R B I K ES U P E R B I K E
Var noderēt ?
Droša braukšana
Mehāniķa padomi
Pasaules raibumi

Reâla manta !
Motoskolas & instruktori
Serviss

Atpûtai...
MOTOLISTE
Screensavers
Joki
Bildes
3D mototrases
Video
Motoklubi
Motoskaņas
Pasākumu kalendārs
  Droša braukšana 
“Neredzamā gorilla” un motodrošība.

“Neuzmanības akluma” izpēte daļēji izskaidro motocikla-mašīnas avāriju iemeslus.

Tava moča gaismas deg. Tu esi apģērbts spilgtas krāsas motoapģērbā un galvā tev ir līdzīga ķivere. Pretimbrausošās mašīnas vadītājs skatās tieši tavā virzienā. Un tad pēkšņi viņš veic kreiso pagriezienu, šķērsojot tavu ceļu. Vēlāk viņš policistam stāsta: “Neredzēju nekādu motociklistu. Viņa tur nebija.” Kā tas var būt ? Varbūt pajautāsim to visiem tiem cilvēkiem, kas neredzēja sievieti gorillas apģērbā. Ļauj man paskaidrot sīkāk.

Nesenie zinātniskie pētījumi, kas bija mērķēti uz “Neuzmanības akluma” fenomenu varētu mums palīdzēt saprast kādēļ automašīnu vadītāji bieži rada avārijas ar motociklistiem kas nemaz “… tur nebija”. Vienu īpaši interesantu pētījumu veica Daniels Simons un Kristofers Čabris (Daniel Simons and Christopher Chabris) no Harvardas universitātes (Harvard University). Tajā pētāmie cilvēki skatījās video, kurā bija redzamas divas cilvēku komandas, pa 3 cilvēkiem katrā- vieni baltos kreklos un otri melnos, kas savā starpā mētāja parastu basketbola bumbu. Dažiem pētāmajiem tika dots uzdevums saskaitīt cik reižu bumbu meta “baltie” vai “melnie” (tika apzīmēts kā ‘Vieglais uzdevums’). Citiem tika dots uzdevums atsevišķi saskaitīt bumbas atlekšanas no zemes un metienu reizes (tika apzīmēts kā ‘Grūtais uzdevums’)

Video laikā sieviete, nesot lietussargu, paiet garām spēlētājiem. Citā versijā cilvēks, kas apģērbts gorillas tērpā paiet garām abām komandām. Trešajā versijā gorilla apstājas, iesit sev pāris reizes pa krūtīm un turpina ceļu.

Un tagad briesmīgākais- 46% no cilvēkiem NEREDZĒJA sievieti ar lietussargu vai gorillu pirmajos divos video variantos. Savukārt 3. versijā esošo gorillu NEREDZĒJA 50% no visiem pētāmajiem!

“Būtība cilvēki, kas koncentrējas uz vienu uzdevuma veikšanu, neredz kaut ko citu, kas nav saistīts ar to,” saka Simons, Harvardas universitātes psiholoģijas profesors. “Cilvēks intuitīvi domā, ka ja kas tāds negaidīts parādīsies (līdzīgi kā gorilla), viņi to noteikti pamanīs…”, piebilst Simons, “bet viņu intuīcija ir maldīga!”

Simons domā, ka tas nav pārspīlējums- attiecināt šī eksperimenta rezultātus arī uz automašīnu vadītājiem, kas satiek motociklistus. Mašīnu jūrā, motociklists varētu būt tas “kaut kas cits”, ko vadītājs negaida un attiecīgi- NEREDZ. Galvenais, saka Simons ir uzmanība. Harvardā notikušajā pētījuma “Gorillas mūsu starpā” pētāmo skaits, kam tika uzdots “grūtais uzdevums”, bija mazāks, kas pamanīja sievieti ar lietussargu vai gorillu, nekā “vieglā uzdevuma” izpildītājiem. Jo vairāk uzmanības tika pievērsts citiem uzdevumiem, jo mazāks skaits cilvēku pamanīja negaidītus notikumus. Simons piebilst, ka daži cilvēki no pētījuma neticēja, ka gorilla tik tiešām izgāja cauri scēnai, līdz viņiem netika filma parādīta atkārtoti. Viņi bija pārsteigti, ka nepamanīja kaut ko, kas bija tik ļoti acīm redzams otrās skatīšanās reizē.

Pētījuma rezultāti varētu likties kā ļoti slikta ziņa tiem motobraucējiem, kas drošībai pievērš lielu uzmanību. Tas varētu vedināt domāt, ka, lai ko mēs arī nedarītu, daži neuzmanīgi satiksmes dalībnieki tik un tā mūs neredzēs. Acīmredzama ir saistība ar vispārēju vadītāju izklaidību, kas rodas, piemēram, no mobilo telefonu lietošanas.

Pa to laiku Anglijā, Suseksas universitātē (Sussex University in England) veiktais pētījums rāda, ka pieredzējuši vadītāji mazāk kā nepieredzējušie ir gatavi potenciālām briesmām negaidītās situācijās. Pētījums, kura laikā tika analizēta acs kustība satiksmes dalībniekiem, kas vēroja dažādas ierakstītas transporta kustības situācijas, parādīja, ka daudzu gadu braukšanas pieredze cilvēkam liek meklēt pazīstamas situācijas, nevis analizēt reālos notikumus.

BEAVIZ PIEBILDE: Ejot uz darbu katru dienu pa vienu un to pašu ceļu, biju pārsteigts, kad redzēju uz vienas šķērsielas stāvam mentus un masveidīgi apstādinot mašīnas, kas tur bija iegriezušās, neņemot vērā “ķieģeli” (braukt aizliegts). Padomāju un atcerējos, ka kādu mazu laiku atpakaļ ”ķieģelis” tur nebija. Nezinu- iespējams, ka menti ir labi psihologi, bet naudas kāsēju olimpiādē viņi uzvarētu visās disciplīnās (“ātrākais”, “kvalitatīvākais”, “maigākais” utt. naudas savācējs).

Ir daži padomi, kurus mēs varam iegūt no šiem “Neuzmanības akluma” pētījumiem.

Piemēram- lai gan esot uzkrītoši ģērbtam, nav pilnīgas garantijas būt pamanītam uz ceļa, tomēr Simona atskaites norāda, ka tas varētu palielināt jūsu izredzes. Viņš norāda uz citu pētījumu, kura dalībnieki vēroja ekrānā melnus un baltus objektus, kad negaidīti parādījās sarkans objekts. Pat neskatoties uz krāsu kontrastu, apmēram 30% neredzēja šo objektu. Tomēr būsim optimisti- vismaz 70% to redzēja. Simons plāno pievienoties University of Illinois fakultātei, lai turpinātu pētījumus cieši saistītus ar satiksmes drošību, izmantojot tur esošo braukšanas simulatoru (“driving simulator”). Balstoties uz esošajiem pētījumiem, Simons iesaka, ka neskatoties uz to, ka nekas nespēj garantēt ka automašīnu vadītāji jūs pamanīs, tomēr lietot uzmanību piesaistošu ekipējumu- piemēram, mainīga mirdzuma lampas (“modulating headlights”, kas ir atļautas lielākajā daļā ASV štatu), kopā ar spilgti krāsotu apģērbu un ķiveri. “Mērķis,” viņš saka, “ir kļūt vairāk atšķirīgam.”

Atceries, neskatoties uz to, ka vadītājs skatās tieši uz tevi, tas nenozīmē ka viņš TIEŠĀM TEVI REDZ. Galu galā- puse cilvēku tā arī nepamanīja gorillu…

Autors- Lance Oliver
Tulkoja- BEAVIZ
Oriģināls-American Motorcyclist

<-atpakaļ

 

Hosting



Skaitītāji


Kleitas
Apavi

Top.LV

on-line.lv rating system



Top.Good.lv - Good Rating system












Lapas augša
SINdrome, 2001 | Rakstiet mums !