S U P E R B I K ES U P E R B I K E
S U P E R B I K ES U P E R B I K E
Var noderēt ?
Droša braukšana
Mehāniķa padomi
Pasaules raibumi

Reâla manta !
Motoskolas & instruktori
Serviss

Atpûtai...
MOTOLISTE
Screensavers
Joki
Bildes
3D mototrases
Video
Motoklubi
Motoskaņas
Pasākumu kalendārs
  Droša braukšana 

Motobraucēju drošība

Man ir 38 gadi, no tiem 25 gadus esmu bijis motobraucējs. Ir bijuši dažādi – lielāki un mazāki panākumi. Esmu braucis ar dažādiem motocikliem dažādās sporta disciplīnās – krosu, skijoringu, enduro, bet visvairāk jau šoseju.
Astoņdesmito gadu beigās parādījās iespēja braukt ar lielajiem Superbike klases motocikliem. Braucu ar YAMAHA, KAWASAKI, HONDA un DUCATI firmas baikiem. Startēju Baltijā un ārzemēs. Tas bija lielo cerību un iespēju laiks, kurš diemžēl šad tad beidzās ar ilgstošu ārstēšanos slimnīcās.

Pēc dabas esmu diezgan impulsīvs un braucot samērā bieži mēdzu riskēt, tādēļ dažkārt guvu sāpīgu pieredzi un sekas. Neesmu no tiem, par kuriem saka: “ Tam viss iet no rokas”. Braukšanas iemaņas man ir nākušas samērā lēni – ar neatlaidību un sistemātisku darbu.
Visus šos gadus esmu bijis arī samērā aktīvs ielas braucējs ar motociklu un visnotaļ daudz no tā mācījies.
Pēdējā laikā nodarbojos ar tādu samērā ekstrēmu motosporta veidu kā SUPERMOTO. Manuprāt, šis ir pats pieejamākais veids braukšanas tehnikas attīstīšanai un pilnveidošanai mūsu apstākļos.

Paldies Dievam, laiki ir mainījušies. Mēs esam brīvi cilvēki brīvā valstī, un mēs varam realizēt savus sapņus. Daudziem šāds sapnis ir motocikls. Un viņi dzīvo, un viņi strādā, līdz pienāk brīdis, kad šo sapni var īstenot. BET: šī sapņa piepildīšanās var izrādīties bīstama un kādam tā var būt pat liktenīga…

Ikdienā strādājot un pārdodot motociklus dažkārt mani pārņem sajūta, it kā es bērniem, kuri īsti to nesaprot, pārdodu ieročus. Nepatīkama sajūta. Labi, ja tāds “sapņu bērns” vēlas iegādāties kādu enduro, čoperīti vai rollerīti, bet ir arī tā, ka uzreiz vajag to lielāko un ātrāko. Īstenībā jau es viņu saprotu – pats tāds esmu. Tomēr ir vēl kāds bet. Mūsdienu motocikli konkurences apstākļos ir strauji attīstījušies. Tie jaudas uzlabojumi, kurus vēl nesen varēja sasniegt ar dziļa tūninga palīdzību, šodien jau ir nopērkami kopā ar standarta motociklu. Nenoliedzami, arī riepas un bremzes ir arvien labākas. Motocikli paliek vieglāki un šaurāki, tātad – arī vadāmāki. Šodien nopērkamie ielas sporta motocikli pēc saviem parametriem atbilst 90-to gadu sākuma WSB labākajiem superbaikiem, kurus prata savaldīt tā laika meistarīgākie piloti. Šie jaunās paaudzes modernie baiki ir dzimuši un attīstījušies platās, tīrās un drošās trasēs. Un, nonākot tirgū, to maksimālās potences izmatošana ir orientēta uz garajām un diezgan drošajām autostrādēm.

Bet kas no tā visa, izņemot šos lieliskos motociklus un braukt gribētājus, ir pie mums Baltijā? Pat izvērtējot mūsu moto trašu drošību, nākas izdarīt kādus secinājumus. Ja FIM (Starptautiskā Motosporta Federācija) cīnās par Menas salas sacensību aizliegšanu, kur dzīvību ir zaudējuši jau 40 sportisti kopš pastāv TT (Tourist Trophy) jeb ielu sacensības, tad mums ir pieejama iespēja uzspēlēt “krievu ruleti” Tallinā Piritas trasē, kur pērn nositās visu laiku ātrākais un stabilākais TT braucējs Džois Danlops. Domāju, ka vēl tāda “pērle” ir Kauņas Kačergina. Šodien droša trase ir tikai Pērnavā. Mūsu Rīgas Biķernieki bija droši tiem motocikliem, kādi pie mums brauca līdz 90-tajiem gadiem. Pēc šodienas mērogiem tā ir meža “taciņa” ar visām “saknēm”, pa kuru ir jānostūrē 150 zirgspēki ar ātrumu 240 km/h. Bet jāpriecājas par to, ka šī trase vēl pastāv un ir vienīgā slēgtā teritorija Latvijā, kur var apgūt kādas braukšanas iemaņas.

Savienojums sporta baiks un iela Latvijā ir nopietna problēma. No vienas puses sporta mocis pats par sevi provocē uz tā priekšrocību izmantošanu, savukārt ceļu tehniskais stāvoklis un satiksmes drošības līmenis to neatļauj, pat apdraud. Aizliegt braukt demokrātiskā valstī nevar. Kādi priekšlikumi? Kā valsts jeb CSDD uz to reaģē? Kurš var pateikt jaunajam lieljaudas motocikla īpašniekam, kā uzvedas viņa 150 zirgspēki un 160 kilogrami mūsu “ lieliskajos” ceļa apstākļos? Kādu trajektoriju izvēlēties, kāds ir bremzēšanas ceļa garums, kāds ir riepu saķeres noturīgums, kā rīkoties, ja mainās ceļa segums, parādās bedres, utt., utt.?

Varētu atbildēt, ka tādēļ eksistē CSDD noteiktie ātruma apzīmējumi un ierobežojumi, ceļu zīmes, utt.

Ja tev ir tāds mocis, agri vai vēlu – lai cik uzmanīgs tā īpašnieks būtu – nu izprovocēs tas zvērs pamēģināt kaut vienu reizīti paskatīties, kas lācītim vēderā, pavisam uzmanīgi… Kas zin`, varbūt izdodas iekļūt to, teiksim, 70% veiksminieku sarakstā, kas brauc sveiki un veseli, dzīvi un nesakropļojuši sevi un citus…

Kāda tad ir izeja, lai samazinātu risku? Vajadzētu uzlabot ceļus – līdzenus, platus, drošus, bet tam vajadzīga nauda un laiks. Būtu vajadzīga vieta, kur var apgūt braukšanas iemaņas, un lai tā būtu droša. Tāda vieta pagaidām ir Biķernieku trase, un to arī cenšas izmantot mūsu pilsētas motobraucēji.

Pēterim Grabovskim sadarbībā ar trases apsaimniekotājiem ir izdevies organizēt regulārus treniņus pa kartinga trasi. Tie notiek jau kādus trīs gadus. Ļoti ceru, ka šo lietu tuvā nākotnē atbalstīs arī valsts, jo runa ir par satiksmes drošību. Tādēļ Biķernieku trasei ir jāsaglabā savas funkcijas un jākļūst pieejamai katram braukt gribētājam.

Man nesen radās ideja par motocikla vadīšanas drošības kursu izveidi, tādējādi nododot citiem motobraucējiem savu uzkrāto pieredzi un, iespējams, samazinot risku gūt nepatīkamus pārdzīvojumus un traumas pieredzes trūkuma dēļ. Šobrīd ir jau sagatavota drošības kursa programma. Tajā ietilpst aptuveni sešas stundas teorijas lekcijas. Tiek noskaidrots individuālā braucēja vai braucēju grupas esošai pieredzes līmenis un tiek izveidots kursa tematiskais sadalījums pēc vajadzības.

Teorijas kursā ietilpst sekojošas tēmas:

  • Riepas. Konstrukcija, saķere dažādos ceļa un laika apstākļos.
  • Bremzes. konstrukcija, efektivitāte, bremzēšanas tehnika un izvēlētā ceļa garums.
  • Amortizatori. Regulēšana, braucēja pozīcija uz motocikla.
  • Dzinējs un tā raksturs atkarībā no konstrukcijas. Dažādie inerces spēki.
  • Pagriezieni, trajektorijas, braukšanas tehnika, akselerācija jeb paātrinājumi un pārnesuma izvēle.

Šie temati tiek teorētiski izskatīti divās vidēs: slēgtās trasēs jeb maksimālo iespēju režīmā un Latvijas ielu un ceļu apstākļos. Teorijas kursā neietilpst ceļu satiksmes noteikumi. Tas ir vairāk vērsts uz iespējamo risku paredzēšanu un rīcības taktikas izveidi ekstremālas situācijas brīdī.

Pēc teorijas kursa lekcijām ir paredzētas praktiskās nodarbības, kuru mērķis ir drošas braukšanas tehnikas un motocikla izjūtas apgūšana. Īsāk sakot, apgūt praktiski teorētiskās zināšanas, lai turpmāk katrs pats varētu patstāvīgi vingrināties un gūtu prieku par iemaņu attīstību.

Domāju, ka būtu nepieciešama vismaz viena - divas praktiskās nodarbības slēgtā trasē vai laukumā pirms doties uz kopējās lietošanas ceļa. Būtu noderīgi izveidot tādu vērtēšanas skalu, kur atkarībā no motocikla klases kursu beidzējs iegūtu braukšanas drošības sertifikātu. Tas, iespējams, būtu vērā ņemams kritērijs apdrošināšanas risku aprēķināanai.

Esmu patīkami pārsteigts par principiāli jaunas motobraucēju paaudzes veidošanos. Es šeit nedomāju braukt gribētāju vecumu, bet gan kultūru.

Pēc tam, kad no mūsu ceļiem pazuda iži, javas, minskas un kaurīši, un pat mūsu pašu “Sarkanās Zvaigznes” ražotie mopēdi bija reti sastopama parādība, autobraucēji šos satiksmes dalībniekus no savas apziņas un uzmanības vienkārši izslēdza, aizmirsa par tiem domāt un ar viņiem rēķināties.

Tad uzradās biezie ar gludi skūtām galvām un zelta ķēdēm ap kaklu. Tie pārsvarā bija pirmie moderno motociklu īpašnieki. Viņiem nekāda sevišķa drošība nerūpēja, jo laikam jau braukt ar jaudīgo moci bez ķiveres galvā bija tikpat riskanti cik dzīvot ikdienā.

Kad 90-to gadu vidū runāju ar kādu Maskavas motociklu izplatītāju par tehniskajām apkopēm- konkrētāk, par dzinēja vārstu regulēšanas intervāliem un to tehnisko nodrošināšanu, mans paziņa mani pārsteidza ar informāciju, ka līdz šim nevienam no viņa klientiem šāds pakalpojums nav bijis nepieciešams… Pirmajos 10000 kilometros klients vai nu sasitās tā, ka nav ar ko braukt, vai arī vairs nav tā, kas brauc…

Tagad ir savādāk. Autobraucēju kultūra uz ceļiem pie mums ir krietni uzlabojusies. Eiropas tuvums un sievietes pie stūres ir stipri izmainījušas mūsu savstarpējās attiecības uz ceļa.

Moto-braukt-gribētāji šodien rūpīgi izvērtē visas savas iespējas pirms iegādājas motociklu. Savā ikdienas darbā es satieku esošos un topošos motobraucējus, kuri lieliski orientējas moto lietu niansēs, daudz lasa žurnālus, skatās motosporta sacensības Eurosport kanālā un izmanto katru iespēju, lai paaugstinātu savu braukt prasmi.

Esmu uzsācis privātu praksi moto braukšanas drošības kursu pasniegšanā. Bet, atkarībā no moto braucēju atsaucības, šis pasākums varētu izvērsties regulārās nodarbībās. Labums, kuru dotu šādu kursu izveide, varētu ieinteresēt gan motociklu tirgotājus, gan CSDD, gan apdrošināšanas kompānijas, gan auto-moto skolas un, protams, pašus moto braucējus, kā arī jauno moto braucēju vecākus.

Lūdzu atsaukties visus interesentus, kuri vēlētos piedalīties šāda projekta īstenošanā:
Dzintars Muižnieks
9238657 vai 7393439
SIA VALINTA
e-pasta adrese: valinta@parks.lv

Vairāk par jau gatavo kursu programmu varat izlasīt spiežot šeit.

<-atpakaļ

 

Hosting



Skaitītāji


Kleitas
Apavi

Top.LV

on-line.lv rating system



Top.Good.lv - Good Rating system












Lapas augša
SINdrome, 2001 | Rakstiet mums !