|
9 padomi, kā pasargāt moci no zādzības
Lancs Olivers
www.ama-cycle.org
- "Es jutu slimīgu, smagu sajūtu vēderā.."
- "Tas bija kā šausmīgs murgs!"
- "Es gandrīz divas minūtes blenzu uz neticami tukšo
vietu, kur vakar biju noparkojis savu moci..."
Mēs pat ienaidniekam nenovēlētu iziet uz ielas un atklāt, ka
viņa mocis ir nozagts. Diemžēl, daudzi AMA (American Motorcycle
Assocciation) locekļi ir izjutuši šo sajūtu uz savas ādas.
"Tas bija ļoti sen, bet šķiet ka tikai vakar. Man bija
burvīgs 1971.gada pilnasinīgs Harley FLH Electra-Glide. Es biju to
pārbūvējis, nokrāsojis un no jauna nohromējis. Viņš bija mans
lepnums un prieks. Es parasti braucu ar to uz darbu un noparkojos
savas firmas stāvvietā. Tad, vienu dienu, kad es strādāju, man
pateica, ka MOCIS IR PROM! Tas bija saslēgts un atradās firmas stāvlaukumā,
bet neviens neko nebija redzējis. Man joprojām ir smagas sajūtas,
kad es par to domāju."
Jerry Scassa, North Hollywood, CA
"Honda izlaida savējo 750-nieku, kad man bija 14 gadu,
es zināju, ka man tādu vajag. Tikai pēc septiņiem gadiem es varēju
tādu atļauties. Es dabūju darbu lidaparātu rūpnīcā, galvenokārt
tādēļ, ka tiem bija kredītlīnija, kas finansēja motociklu iegādi,
un es beidzot iegādājos savējo sapņu moci 1975.gada Honda
CB750K5. Es biju iemīlējies šajā braucamajā! Dažus mēnešus vēlāk,
tas tika nozagts no parkošanās vietas pie darba, kādus 25 jardus
no apsardzes darbinieka posteņa. Es nekādi nespēju iedomāties,
ka to varētu nozagt turpat drošības sarga degungalā!!! Es
nepirku nevienu moci veselus 10 gadus. Es negribēju atkal izjust,
ka zaudēju ko tik patiesi mīlētu. Mana mīlestība uz močiem
bija pārāk stipra!"
Džims Dubois, Simi Valley, CA
Vai jūsu mocis ir zagļu magnēts?
Kādi motocikli visvairāk piesaista zagļus? Jauni un kruti
sportbaiki, vai graciozie un dārgie harlejveidīgie? NĒ!- tā
vismaz saka AMA locekļi.
Katru mēnesi mēs saņemam no locekļiem ziņojumus, ka viņu moči
ir nozagti. Izrādās, ka vislielākā daļa no nospertajiem močiem
ir endūrnieki, pat krosenieki. Pēdējo 2 gadu laikā, 44% no
nozagtiem močiem bija krosenieki, tajā pat laikā, 13% bija
sportbaiki un 11% bija Harleji. Protams, ka AMA dalībnieki nav
tipiski motociklisti. Viņiem bieži vien ir vairāki dažādu tipu
motocikli, un tas var ietekmēt novērtējumu, bet, bezceļa moči,
nenoliedzami, ir riska grupa.
Kāpēc? Vienkārši. Krosenieki zagļiem ir viegli mērķi
tie var tikt vienkārši iedarbināti, ir viegli. Pie tam, bieži
vien, tie var atrasties vietās pie trases nesaslēgti un
neapsargāti. Tā kā tie netiek reģistrēti, tad ir ļoti grūti
izsekot to tālākai gaitai, pēc tam, kad ir nozagti.
Ja esi krosa moču fans, šeit ir top 10 nosperto krosa moču
sarakts:
- 1. Honda CR250
- 2. Yamaha YZ250
- 3. Honda CR125
- 4. Kawasaki KX80
- 5. Suzuki RM250
- 6. Yamaha YZ125
- 7. Honda CBR650F3
- 8. Kawasaki KDX200
- 9. Kawasaki KX125
- 10. KTM 300EC
Kādu laiku atpakaļ mēs palūdzām jums atsūtīt mums
motociklu zādzību aprakstus. Mēs zinām, ka tie ir ne tikai stāsti
par jūsu neveiksmēm, bet arī vērtīgi padomi citiem. Jūs to
izdarījāt, vēlreiz pierādot, jūs nevarat kļūdīties ar gudrībām,
kas uzkrātas no 270 000 pieredzējušiem braucējiem.
Mēs šeit apkopojām 9 populārākos variantus, kā paglābt jūsu
moci no nepatikšanām:
Vispirms saslēdz to, vai arī tas var pazust. Mērķtiecīgs,
profesionāls zaglis dabūs tavu moci jebkurā gadījumā, bet ļoti
daudzus močus nozog vienkārši bezkaunīgi ļaundari, kas grābstās
uz labu laimi. Stūres atslēga ir tikai sākums. Pielikt klāt arī
bremžu diska saslēgu ir labāk. Kāpēc apstāties? Jālieto
stipra motociklu U-veida atslēga vai ķēde, ar kuru pieslēgt moci
pie kāda pamatīga objekta vai cita moča. Izvērt ķēdi caur rāmi
ir daudz prātīgāk, nekā tikai caur riteni, jo to var diezgan
vienkārši noskrūvēt.
Nostiepiet ķēdi pēc iespējas stiprāk, lai būtu pēc iespējas
mazāk vietas, kur tikt klāt ar griezējinstrumentiem, lai nevar
nostiept līdz zemei un vienkārši pārcirst. Slēdzenēm jābūt
grūti pieejamās vietās - jā tas prasa vairāk darba saslēdzot,
bet tas arī prasa vairāk laika tiem maitām, mēģinot uzlauzt.
Varbūt zaglis mēģinās atrast kādu citu, vieglāk pieejamu mērķi
Ir daži moči, kuriem var saslēgt pat centrālo balstu, tā ka
moci nevar vienkārši aizstumt.
Ātrumu pārslēga bloķētājs un sajūga papildinājumi dod
papildus apgrūtinājumus ļaundarim, it īpaši, ja mocis tiek atstāts
robā un ātrumu pārslēgs tiek noņemts un paņemts līdz (ideja laba,
bet nav zināms cik praktiska tulkotāja piezīmes). Protams
ar ķēdi, ar kuru tiek pieslēgts mocis, var arī pieķēdēt ķiveri
(daudzām ķiverēm ir speciāli gredzeni, integrāļiem var izmaukt
caur zodu) vai ko citu, ja negribās to visu nēsāt apkārt pa
dienu.
Nu protams moča pārsegs neapturēs mērķtiecīgu zagli.
Bet apklāšana nozīmē, ka mocis piesaistīs mazāk nevajadzīgas
uzmanības. Tātad, uzreiz pēc saslēgšanas mocis ir jāapsedz!
Vienkāršs pārsegs bez visādiem superspilgtiem uzrakstiem un reklāmām
ir vislabākais, jo tā uzdevums ir pasargāt tavu dārgumu no putekļiem,
lietus un nevajadzīgiem ļauniem skatieniem, arī no vandaļiem.
Starp citu pārsegs arī ir diezgan vērtīga manta, tā ka
vislabāk ir lietot tādu, kam ir kaut kāds metāla armējums un
āķīši, lai to pašu varētu kaut kā saslēgt un neļaut
nospert, vai stipram vējam nopūst.
Signalizācija kopā ar saslēgšanu var kļūt par sarežģītu
kombināciju zaglim, sevišķi, ja signalizācija ir kaut kā apslēpta.
Ķēžu ciršana un atslēgu laušana var iedarbināt signalizāciju,
vēl pirms ir nodarīts kāds nopietns ļaunums.
Ko darīt, ja mocis ir noparkots vietā, no kuras jūs nevarat
dzirdēt signalizācijas brēku? Ko darīt, ja jūs dzīvojat vietā,
kur visiem ir pilnīgi po^%$, ja kāds grozās ap jūsu braucamo un
signalizācija brēc kā traka, vai arī visi jau ir pieraduši, ka
signalizācija bieži iedarbojas pilnīgi ne no kā?
Vienkārši eksistē signalizācijas, kurām var pieslēgt
speciālu peidžeri, kurš dod signālu, ka kaut kas nelāgs notiek
ar jūsu moci. (te vēl var atcerēties, ka nu jau eksistē arī
signalizācijas, kas spēj piezvanīt saimniekam un noraidīt fona
trokšņus, kā arī ļaut sarunāties ar zagļiem; eksistē
signalizācijas, kas noraida trauksmes signālu arī policijai,
nodod GPS koordinātas, utt... utt. utt., bet maksā daudz $)
Eksistē signalizācijas, kurām var regulēt jutīgumu, eksistē
visādi trauksmes devēji, eksistē iespēja pieslēgt gan sānu
balsta noņemšanai, gan slīpuma maiņai, gan stumšanai, gan
koferu atvēršanai (pat elementāram burbulim var tādu pierīkot!),
gan uz ienākšanu perimetrā, gan triecieniem.
- 4. Nedemonstrē savu moci pārmērīgi!
Dažiem tik ļoti patīk savs aparāts (patīk izrādīties)
viņi ir tik lepni ar savu īpašumu, ka parko savu moci tā, lai pēc
iespējas vairāk cilvēku varētu pabolīt acis uz to. Tas tikai
zagļiem padara vienkāršāku braucamā pievākšanas darbu.
Vienmēr parko moci garāžā, ja tas ir iespējams. Turi durvis
ciet, un piesedz logus. Ja ir jāparkojas kaut kur ārpusē
lieto pārsegu. Tas taču ir vienkārši jo vairāk mocis ir ārpus
redzesloka, jo mazāk tas paliek zagļa prātiņā.
- 5. Nostiprini savu garāžu.
Lieto atslēgu un signalizāciju arī savā garāžā, gluži tāpat,
kā tas tiek darīts jebkur citur. Protams tas nav pietiekoši
nostiprini arī savu garāžu.
Vienkāršais garāžas durvju saslēgs ir nepietiekams jālieto
arī kaut vai vienkārša parastā piekaramā atslēga. Tā aizturēs
zagli uz kādu brīdi, pie tam, mūķējot to vaļā, zaglis var radīt
manāmu troksni, kas var pievērst uzmanību. Čakarēšanās ilgums
un nervozēšana var aizbaidīt vienkāršu nesagatavotu pieklīdeni.
Garāžas grīdā var iemūrēt speciālu enkuru, pie kura var
pieslēgt moci. Ja nepietiek ieviesiet kaut vai kādu lētu bērnu
novērošanas ierīci. Novietojiet kameru garāžā un monitoru guļamistabā
būs mierīgāks miegs.
Nopietnos gadījumos garāžu var pieslēgt mājas signalizācijai.
Var pat ieviest video novērošanas sistēmu garāžai. Nolieciet
moci labi tālu garāžā, aiz smagiem priekšmetiem lieciet ļaundariem
stiept moci pāri mašīnai, ja jau tiem tik ļoti vajag!!!
- 6. Padari moci nebraucamu.
Pieslēdz moci pie kautkā tā traucējot to ielikt busiņā un
aizvest, bet iespējams arī padari to neiedarbināmu, lai kāds ar
to nevar aizbraukt. Var, piemēram, noņemt galveno drošinātāju,
kad mocis ir noparkots. Daži ieliek arī apslēptus slēdzīšus,
ar ko atslēgt aizdedzi. Degvielas iešprice? Var uztaisīt slēdzīti,
kas atslēdz degvielas sūkni. Galvenais ir padarīt šos slēdzīšus
nemanāmus, lai ļaundaris, meklējot tos, zaudē pacietību un liek
moci mierā. Protams tam visam jābūt drošam pašam taču vajag
braukt!
- 7. Izvēlies uzmanīgi parkošanās vietu!
Nevajag parkoties aiz visādiem lieliem busiem vai kravas automobīļiem
tie var aizsegt zagļu darbošanos! Izvēlies pēc iespējas pārredzamāku
vietu, kur zagļi nevarētu piebraukt ar kādu busiņu vai citu
transportlīdzekli un nemanāmi iekraut moci, un aizvest to prom.
Kad ceļo apkārt, vajag prasīt viesnīcas personālam, vai
nevar novietot moci pēc iespējas tuvāk galvenajām durvīm, kur
to varētu novērot arī dežurējošie. Viesnīcas numuru arī
vajadzētu izvēlēties tā, lai moci varētu labi redzēt pa logu
un, nepieciešamības gadījumā, ļoti ātri pie tā nokļūt.
Parasti viesnīcu īpašnieki ir pretimnākoši, piedāvā pat garāžu
(nevajag atteikties!). Latvijā dažu pilsētu hoteļu darbinieki ir
pat piedāvājuši iestumt moci foajē (tulkotāja piezīme).
- 8. Baidies no visādiem testa braucējiem!
Daži zagļi stādās priekšā kā potenciālie pircēji. Vienam
puisim Amerikā (Bobam Krusam, AMA loceklis) gadījās, ka, pārdodot
savu braucamo, potenciālais pircējs atnāca kājām, sakot, ka
draugs šo atveda un izlaida tepat. Pircējs devās izmēģinājuma
braucienā. Kad viņš neatgriezās, Bobs sāka dzīties pakaļ viņš
to pircēju sadzina rokās tikai tādēļ, ka tas maita bija apmaldījies
nepazīstamajās ieliņās.
Uzmanīties no visādiem pircējiem, protams, ir labs padoms, bet
vajag uzmanīties arī no pārdevējiem! Viens no variantiem ir
noformēt testa braucienu tā, ka mocis tiek dots apmaiņā pret
pilnu summu, bet ar garantijām, ka tā tiks atdota atpakaļ, ja
mocis īsti nepatiks un, teiksim, pēc stundas izbrauciena, tiks
atdots atpakaļ vismaz tādā pašā stāvoklī, kā bija.
Ja tu dod kādam nepazīstamam braukt ar savu moci, tad vismaz
uzzini viņa identifikācijas datus tiesību numurs, personas
kods, vārds, uzvārds, mašīnas numurs, ar kādu atbrauca un citu
jebkādu informāciju, kas var noderēt, gadījumā ja nu kas.
Ja nekas nav palīdzējis, un mocis ir prom, tad nevajag padarīt
ļaundaru darbu vieglāku. Profesionāļi zog močus, lai varētu
tos izjaukt, pārkalt numurus, un atkal pārdot tepat, vai jebkur
citur. Zagļus var pieķert, un, lai palielinātu iespēju dabūt
savu moci, vai, vismaz, tā daļas atpakaļ, vajag tās kaut kā iezīmēt,
lai policija var identificēt. Var, piemēram, iegravēt tiesību
numuru kādās slepenās vietās uz galvenajām sastāvdaļām, piemēram,
rāmja vai motora.
Protams, vienmēr jāglabā informācija par visādiem detaļu numuriem
(VIN, PN, SN
), reģistrācijas numuru, lai, nepiecieamības gadījumā,
tos varētu dot policijai. Jo vēlāk tie nonāks policijā, jo mazākas
izredzes, ka policija varēs identificēt tavu moci. Neatstāj
dokumentus un atslēgas kur pagadās, bet visu turi viegli
sasniedzamu. Ļoti noderīgas ir arī moča fotogrāfijas, it sevišķi
ar īpašām iezīmēm pat īpatnēji nobrāzumi, defekti var
palīdzēt identifikācijā. Policijai arī noder bildes, lai viņi
īsti zinātu, ko tad īsti vajag meklēt.
Un visbeidzot jāpārliecinās, ka apdrošināšana sedz zaudējumus,
kas nodarīti zādzības gadījumā.Močiem ir nepieciešama speciāla
apdrošināšana! Apdrošināšana, protams, nepasargās no nozagšanas,
bet tā var padarīt zaudējumus finansiāli mazliet mazāk sāpīgus.
Arī aerogrāfija arī mazliet atbaida potenciālos zagļus
(tulkotāja piezīme).
Šeit minēto 9 padomu ievērošana nedod nekādas garantijas
kam jānotiek, tas notiksies, bet pamatīgi samazinās nejaušus
draudus jūsu īpašumam.
Protams, ja jūs tiešām vēlaties moci padarīt tikai un vienīgi
savu, var izmantot Marka Harisona no Kovingtonas (Luiziānā)
metodi. Viņš apmeklē visus Daytona Bike Week, nekad nesaslēdz
savu moci, pat par to nemaz neuztraucas!
Kāpēc? Lieta tāda, ka viņš brauc ar Harley-Davidson, kuram
ir rokas ātrumu pārslēgs, blakusvāģis. Tas ir domāts pat 11000
mārciņu smagumu pārvadāšanai, tas ir platāks par lielāko
vairumu automobiļu, tā ka Harisons pamatoti domā, ka tas ir pārāk
plats, lai to tā vienkārši iestumtu treilerī. Pie tam ir vēl
viena fīča lielākajam vairumam mūsdienu braucēju nav ne
mazākās nojēgas, kā lai šo aparātu vada, jo tam ir rokas ātrumu
pārslēgs, saka Harisons. Tā varbūt ir muļķa laime, bet
tas ir nostrādājis jau 30 gadus!
Tas, protams, nav slikti, ja veiksme ir jūsu pusē, bet laba pretnozagšanas
stratēģija ir labāka!
Brīdinājums: Kuldīgā pie viesnīcas galvenajā laukumā 2002.
gada vasarā ir nozagti vismaz 2 moči. Ja jūs tur taisaties dzīvot,
tad izmantojiet maksas stāvvietas vai citādi nodrošinieties pret
zagļiem (tulkotāja piezīme)s.
Tulkoja un iesūtīja: Ošš |
|