S U P E R B I K ES U P E R B I K E
S U P E R B I K ES U P E R B I K E
Var noderēt ?
Droša braukšana
Mehāniķa padomi
Pasaules raibumi

Reâla manta !
Motoskolas & instruktori
Serviss

Atpûtai...
MOTOLISTE
Screensavers
Joki
Bildes
3D mototrases
Video
Motoklubi
Motoskaņas
Pasākumu kalendārs
  Noderīgas idejas 
Braukšanas dēļ var rasties sāpes. Ko darīt?
Pleci, kakls plaukstas, kājas- pasargā tos...

Plaukstas locītavas
Ja tu pietiekami ilgi brauc ar moci, tev var būt saskarsme ar tā saucamo “delnas kauliņu” sindromu (carpal tunnel syndrome). “Carpal tunnel” ir saišu un kauliņu apvienojums tavas plaukstas locītavā un jebkurš, kas veic atkārtotas vienveidīgas kustības pietiekami daudz reižu- sajūgs, bremze, gāze, vidēja pirksta žests utt.- saskarsies ar pietūkumu un audu bojājumiem, jo rokas cīpslas tiek nepārtraukti kairinātas. Aukstuma un vibrācijas dēļ šis process ir vēl ātrāks, kā rezultātā motobraukšana rada lielu risku iegūt sāpošas locītavas. Izvairīties no tā var pielāgojot braukšanas pozu, vai pareizi noregulējot stūres ragu augstumu tā lai roka, plauksta un bremzes hēbelis būtu uz vienas iedomātas taisnes. Svarīgi, lai locītava atrastos neitrālā pozā- nesaliekta ne uz augšu ne apakšu.


Mugura
Stāvoklis, kādā atrodas tava mugura braukšanas laikā, bieži vien ir pa vidu starp ‘nedabisks’ un ‘neiespējams’. Viens no sliktākajiem stāvokļiem ir nepārtraukti būt ar saliektu muguru- tieši tādu, kāda veidojas braucot ar motociklu (piebilde- runa ir par ne-HD tipa motocikliem). Vajag izvairīties no pārspīlēta izliekuma muguras apakšējā daļā, no pozas, kas nervus un mugurkaula diskus saspiež un muskuļus savelk krampjos. To ir grūti izdarīt braucot ar sportbaiku. Kad tu brauc ar moci, muskuļi, kas pieslienas mugurkaula apakšējai daļai, tiek sasprindzināti un daļēju deformēti. Lielākoties tie iztur spriedzi, bet pienāk mirklis, kad rodas pirmās spazmas šajā rajonā. Atpūta vai ātra ārsta vizīte ir vienīgie risinājumi. Kad būsi mājās, atgulies uz muguras, paliekot spilvenu zem ceļiem. Šāda poza atslābina visus galvenos muguras muskuļus un vismazāk sasprindzina mugurkaulu. Protams, atcerēsimies ko māca veselīga dzīvesveida piekritēji- rīta fizkultūra, regulāras fiziskas nodarbības, liekā svara nodzīšana utt.

Kakls un pleci
Galva ir diezgan smaga ķermeņa daļa un kopā ar ķiveri tā rada diezgan lielu slodzi kaklam. Aptuveni 4 kilogrami. Braucot ar motociklu, kakls tiecas nedabīgi izliekties, kā rezultātā tā nervi tiek saspiesti. Akselerācijas un bremzēšanas rāvieni un grūdieni arī pasliktina stāvokli. Problēma ir vēl sarežģītāka, jo tie ir savienoti ar pleciem, kā rezultātā kakla problēmas bieži vien izpaužas kā “sāpes plecu rajonā”. Risinājums ir biežāk mainīt sēdēšanas pozu, biežākas pāris minūšu apstāšanās garu ceļojumu laikā.

Plaušas
Pagājušajā gadā medicīnas žurnālā “The Lancet” publicētajā pētījumā ir aprēķināts, ka Lielbritānijā katru gadu 20000 nāves gadījumu varētu būt tieši saistīti ar slimībām, ko izsauc gaisa piesārņojums. Tas nozīmē, ka hroniska bronhīta vai astmas lēkmes saasināsies, it sevišķi, ja braukšana pārsvarā ir urbanizētos rajonos. Pētījums rāda, ka transporta līdzekļu izplūdes gāzes ir vairāk kā 25000 jaunu hronisku bronhītu un 500000 astmas lēkmju iemesls. Vienīgais risinājums ir lietot pretpiesārņojuma maskas, kādas lieto, Japānas urbanizētākajos rajonos. Elpošana caur degunu arī palīdz mazināt piesārņojuma ietekmi uz organismu.

Pirksti
Nākošo reizi, kad tev nāksies piebremzēt un lēnām pabraukt garām ceļa strādniekam kas strādās ar pneimatisko āmuru, nelādi viņu - viņš tikai mēģina uzlabot ceļu, lai tu nesaskartos ar tādu situāciju, kāda viņam liks ātrāk doties pensijā. Tas ir tā saucamais Reinauda sindroms (Raynaud’s Syndrome), jeb “baltie pirksti”, kas rodas no tā, ka asinis ierobežoti sasniedz tavas ekstremitātes, it īpaši pirkstus. Tas notiek ilgstošas vibrācijas dēļ un parasti rādītājpirksts un vidējais pirksts paliek “balti”, padarot to nejūtīgus un samazinot tvēriena spēku. Neskatoties uz to cik labi amortizatori ir tavam mocim, tavi pirksti tik un tā būs pakļauti vibrācijām, kas var galu galā bojāt nervus un asinsķermenīšus tavās rokās un pirkstos. Parasti šādi “balti pirksti” rada tikai minimālu diskomfortu, bet var parādīties arī ādas čūliņas, ja neseko līdzi izmaiņām rokās un pirkstos. Izvairīties no tā visa var, lietojot cimdus kam iekšpusē ir pielietoti stingri un tajā pašā laikā elastīgi materiāli, piemēram Sorbothan.


Ausis
Pēc ilgāka laika posma praktiski visi motociklisti cieš no dažādas pakāpes kurluma pazīmēm. Transporta līdzekļu radītais troksnis var pārsniegt 85 decibelus, ko zinātnieki uzskata par dzirdei nekaitīgu maksimālo skaņas stiprumu. Skaļāka skaņa par šo limitu pārāk stimulē iekšējās auss jūtīgās šūnas, kas nodod skaņas signālus nerviem. Šūnas atjaunojas, ja troksnis ir īss, bet pie ilgstoša trokšņa tās tiek iznīcinātas. Skaļi izpūtēji situāciju pasliktina vēl vairāk. Lielākais draudz dzirdei nav izpūtēju vai motoru skaņa, bet gan vējš, kas rada ilgstošu troksni. Ķiveres, it īpaši atklātā veida, nenodrošina nepieciešamo skaņas izolāciju. Vienīgais risinājums- lietot ausu aizbāžamos. Starp citu, lietojot tos, sava moča skaņu dzirdēsiet vēl labāk.

Vēders
Uzkāpjot uz moča pēc sātīgas maltītes ir kā iekāpšana karuselī- braukšanas poza saspiež to un ceļa nelīdzenumi liek tam kratīties. Tavs kuņģis, vienkārši runājot, ir muskuļu soma, kas ražo skābi barības sagremošanai. Gļotainā kārta neļauj skābei izplatīties citās ķermeņa daļās un kuņģa augšdaļā ir “vārsts”, kas neļauj skābei šļakstīties ārā no tā. Šauras drēbes un braukšanas poza var saspiest kuņģi un tādējādi likt skābei ieplūst arī neparedzētās vietās. Paņem labāk līdzi braucienā pretsāpju tabletes kuņģim.

Sēklinieki
Apspīlētas bikses slikti ietekmē sēkliniekus. Sporta moča sēdeklis vēl vairāk pasliktina situāciju. Sēklinieki atrodas ārpus organisma, bet braukšana šaurās bikses var iespiest tos dziļāk organismā, kas nav komfortabli un pats galvenais- var slikti iespaidot tevi kā nākamo tēvu. Sēkliniekiem jāatrodas apmēram 4 grādu zemākā temperatūrā, nekā tavs organisms, lai notiktu normāla spermas ražošana. Bez braukšanas kailam, normāls veids kā rīkoties ir savā ēdienkartē iekļaut C un E vitamīnu saturošus ēdienus, kā arī produktus, kas bagāti ar cinku. Cinks arī labvēlīgi ietekmē prostatu, kas atbild par sēklas šķidruma ražošanu.

Dibens
Ilgstoša atrašanās moča sēdeklī var izsaukt hemoroīdus. Tas notiek tad, kad audi, kas ietver tavu ānusu zaudē elastību. Ar asinīm pildīti “spilventiņi”, kas balsta tavu anālu atveri, “noslīd”. Vēl vienas nepatīkamas sekas braukšanai sakarsušā ādas apģērbā "pruritus ani". Šis latīniskais nosaukums apzīmē iekaisušu ānusu, kuram vajadzētu būt sausam, bet kas neizbēgami kļūst mitrs, pēc ilgākas sēdēšanas. Berze no moča sēdekļa var tik ļoti sakairināt ānusam apkārt esošo ādu, ka var rasties nieze un izsitumi. No hemoroīdiem var izvairīties, lietojot speciālus krēmus, savukārt pret "pruritus ani" var cīnīties, mēģinot saglabāt ānusu pēc iespējas sausāku- piemēram, lietojot talku.

Ceļi

Braukšanas laikā kāju locītavas saņem lielu slodzi- sporta moču īpašnieki braucot izgriež ceļus nedabiskā leņķī, lai labāk izņemtu pagriezienus, savukārt krosa un enduro moču piekritēji ļoti labi zin’ kādus triecienus saņem viņu ceļi. Motobraucējus apdraud ceļa skrimšļu plīsums, kuru var konstatēt ar pēkšņām asām sāpēm celī. Pēc tam vienīgais ceļš ved uz ķirurga kabinetu.

Locītavas
Jo vecāks tu kļūsti, jo uzņēmīgāks ir tavs organisms pret cīpslu uztūkumiem. Tas draud visām galvenajām locītavām, kur atrodas cīpslas, kas ir piestiprinātas kauliem un jau trīsdesmit gadu vecumā tavas cīpslas ir palikušas vārgākās. Respektīvi- pēc garāka pārbrauciena sāpes var parādīties plecā, elkonī, celī, papēdī…. Nav pretlīdzekļu šādām sāpēm, ir jāsamierinās, ka šīs sāpes var pēkšņi parādīties un vienīgais, ko var ieteikt ir pietiekami daudz atpūsties. Kad sāpes beigušās, var atkal braukt.

Kājas
Paplašinātas vēnas rodas tad, kad ķermeņa apakšējā daļā atrodošās vēnu sieniņas atslābinās. Vēnas ir pilnas ar vārstiem, kas palīdz asinīm nokļūt atpakaļ sirdī. Kad vēnu sieniņas ir kļuvušas vājas vārsti neaizveras pilnībā, kā rezultātā asinis plūst atpakaļ un vēnas piepamst. Motocikla izdalītais siltums arī traucē tavai asinsritei un var paplašināt vēnas, kā rezultātā kājās sakrājas asinis. Lai tavas kājas nekļūtu līdzīgas tava vectētiņa ekstremitātēm, nokāpjot no moča, izkustini tās. Kāju muskuļu darbība palīdz asinīm atgriezties sirdī pretēji gravitācijas spēkam.


Dehidrēšana (šķidruma nepietiekamība)
Ja dienā, kad pat asfalts kūst, tu valkā ādas tērpu, tad tu gandrīz noteikti cietīsi no organisma dehidrēšanas. Nav nekas neparasts, ja ļoti karstās dienās organisms zaudē stundā līdz pat 2-3 litriem šķidruma. Ja tu zaudē 2% no organisma šķidruma, tad līdz ar to arī 20% no tā veiktspējas. Pēc 4% šķidruma zaudēšanas parādīsies reāls nogurums, kas ne pavisam nav vajadzīgs momentā, kad mēģini novaldīt, piemēram, 170 zirgspēku spēcīgu moci. Arī muskuļu krampju risks palielinās. Tavs organisms ar svīšanas palīdzību zaudē ne tikai šķidrumu, bet arī elektrolītus, kas ir atbildīgi tavā organismā par elektrosignālu nodošanu nerviem, kas dod impulsu muskuļiem sarauties vai atslābināties. Labs veids, kā zināt, vai netiek zaudēts pārāk daudz šķidruma ir pārbaudīt sava urīna krāsu- tam jābūt caurspīdīgam. Ja tas tā nav- iedzer kādu šķidrumu. Vislabāk ir ik pa laikam izdzert “isotonic” veida dzērienu, kas vienmērīgi atjauno izsvīsto šķidrumu, sāļus un citus minerālus.

“Ceļa stress”
Mēs sēžamies uz močiem, pirmkārt jau adrenalīna dēļ, bet pārāk daudz šī stresa hormona jūsu organismam var kaitēt, jo tas sagatavo to gaidāmajām briesmām. Tas nozīmē, ka artērijas sašaurinās, samazinot asins teci uz sirdi, palielinot pulsu un asins spiedienu. Neskatoties uz to, ka organisms ir gatavs briesmām un strādā “pastiprinātā režīmā”, tu mierīgi sēdi uz moča un neko nedari, lai atslābinātos. Vēl viens stresa hormons – kateholamīns (catecholamine)- iedarbojas uz tavu organismu, sabiezinot asinis un radot lielāku iespēju tām sarecēt, kas nozīmē lielāku iespēju rasties sirdslēkmēm. Hronisks stress samazina arī imunitāti, tāpēc pakļauj sevi tam apdomīgi.

“Ķiveres mati” (helmet hair)
Ar mums visiem tā ir gadījies- tu noņem ķiveri un tavi mati izskatās tā, it kā uz tiem būtu sēdējis sumo cīkstonis ar iespeķotām apenēm. Šādi mati nav vienīgais no kā vajadzētu uztraukties- ja skalps ķiverē ir sakarsis un sāk svīst, tad matu folikuli var tikt bloķēti ar mirušām ādas šūnām, taukiem, netīrumiem un paliekām no kosmētiskiem līdzekļiem. Līdz ko mati piesūkušies ar šīm vielām, tā rodas ļoti labvēlīga vide baktēriju attīstībai, kā rezultātā mati sāk smirdēt, vai pat neaugt tik labi kā agrāk atsevišķos galvas rajonos. Ieteikums ir mazgāt galvu ar šampūnu katru dienu, lai atbrīvotos no netīrumu un mirušo šūnu masa.

KOPSAVILKUMS

Relaksējies: Asinīm ir jāļauj cirkulēt caur taviem sasprindzinātajiem muskuļiem, tāpēc apstājies vismaz reizi 2 stundās. Tas palīdzēs tiem atgūt elastību un stingrumu.

Dzer: Izvairies no dehidrēšanās, jau iepriekš nodrošinot savu organismu ar šķidrumu- vēlams izdzert ap 0.5 l šķidruma stundu vai mazliet vairāk pirms ilgstoša brauciena.

Elpo: Atturies no sintētisku materiālu lietošanas, bet labāk izmanto vieglus dabiskus materiālus- kokvilnu vasarā un vilnu aukstākā laikā. Sintētiski audumi, it īpaši zem ādas apģērba, neļauj organismam elpot un pat maza procenta sintētikas klātbūtne tavā apģērbā, var likt taviem sviedru dziedzeriem pārstrādāties.

<-atpakaļ

 

Hosting



Skaitītāji


Kleitas
Apavi

Top.LV

on-line.lv rating system



Top.Good.lv - Good Rating system












Lapas augša
SINdrome, 2001 | Rakstiet mums !