|
Braukšanas dēļ var rasties sāpes. Ko darīt?
Pleci, kakls plaukstas, kājas- pasargā tos...Plaukstas
locītavas
Ja tu pietiekami ilgi brauc ar moci, tev var būt saskarsme ar tā
saucamo delnas kauliņu sindromu (carpal tunnel syndrome). Carpal
tunnel ir saišu un kauliņu apvienojums tavas plaukstas locītavā un
jebkurš, kas veic atkārtotas vienveidīgas kustības pietiekami daudz
reižu- sajūgs, bremze, gāze, vidēja pirksta žests utt.- saskarsies
ar pietūkumu un audu bojājumiem, jo rokas cīpslas tiek nepārtraukti
kairinātas. Aukstuma un vibrācijas dēļ šis process ir vēl ātrāks, kā
rezultātā motobraukšana rada lielu risku iegūt sāpošas locītavas.
Izvairīties no tā var pielāgojot braukšanas pozu, vai pareizi
noregulējot stūres ragu augstumu tā lai roka, plauksta un bremzes
hēbelis būtu uz vienas iedomātas taisnes. Svarīgi, lai locītava
atrastos neitrālā pozā- nesaliekta ne uz augšu ne apakšu.
Mugura
Stāvoklis, kādā atrodas tava mugura braukšanas laikā, bieži vien
ir pa vidu starp nedabisks un neiespējams. Viens no sliktākajiem
stāvokļiem ir nepārtraukti būt ar saliektu muguru- tieši tādu, kāda
veidojas braucot ar motociklu (piebilde- runa ir par ne-HD tipa
motocikliem). Vajag izvairīties no pārspīlēta izliekuma muguras
apakšējā daļā, no pozas, kas nervus un mugurkaula diskus saspiež un
muskuļus savelk krampjos. To ir grūti izdarīt braucot ar sportbaiku.
Kad tu brauc ar moci, muskuļi, kas pieslienas mugurkaula apakšējai
daļai, tiek sasprindzināti un daļēju deformēti. Lielākoties tie
iztur spriedzi, bet pienāk mirklis, kad rodas pirmās spazmas šajā
rajonā. Atpūta vai ātra ārsta vizīte ir vienīgie risinājumi. Kad
būsi mājās, atgulies uz muguras, paliekot spilvenu zem ceļiem. Šāda
poza atslābina visus galvenos muguras muskuļus un vismazāk
sasprindzina mugurkaulu. Protams, atcerēsimies ko māca veselīga
dzīvesveida piekritēji- rīta fizkultūra, regulāras fiziskas
nodarbības, liekā svara nodzīšana utt.
Kakls un pleci
Galva ir diezgan smaga ķermeņa daļa un kopā ar ķiveri tā rada
diezgan lielu slodzi kaklam. Aptuveni 4 kilogrami. Braucot ar
motociklu, kakls tiecas nedabīgi izliekties, kā rezultātā tā nervi
tiek saspiesti. Akselerācijas un bremzēšanas rāvieni un grūdieni arī
pasliktina stāvokli. Problēma ir vēl sarežģītāka, jo tie ir
savienoti ar pleciem, kā rezultātā kakla problēmas bieži vien
izpaužas kā sāpes plecu rajonā. Risinājums ir biežāk mainīt
sēdēšanas pozu, biežākas pāris minūšu apstāšanās garu ceļojumu
laikā.
Plaušas
Pagājušajā gadā medicīnas žurnālā The Lancet publicētajā
pētījumā ir aprēķināts, ka Lielbritānijā katru gadu 20000 nāves
gadījumu varētu būt tieši saistīti ar slimībām, ko izsauc gaisa
piesārņojums. Tas nozīmē, ka hroniska bronhīta vai astmas lēkmes
saasināsies, it sevišķi, ja braukšana pārsvarā ir urbanizētos
rajonos. Pētījums rāda, ka transporta līdzekļu izplūdes gāzes ir
vairāk kā 25000 jaunu hronisku bronhītu un 500000 astmas lēkmju
iemesls. Vienīgais risinājums ir lietot pretpiesārņojuma maskas,
kādas lieto, Japānas urbanizētākajos rajonos. Elpošana caur degunu
arī palīdz mazināt piesārņojuma ietekmi uz organismu.
Pirksti
Nākošo reizi, kad tev nāksies piebremzēt un lēnām pabraukt garām
ceļa strādniekam kas strādās ar pneimatisko āmuru, nelādi viņu -
viņš tikai mēģina uzlabot ceļu, lai tu nesaskartos ar tādu
situāciju, kāda viņam liks ātrāk doties pensijā. Tas ir tā saucamais
Reinauda sindroms (Raynauds Syndrome), jeb baltie pirksti, kas
rodas no tā, ka asinis ierobežoti sasniedz tavas ekstremitātes, it
īpaši pirkstus. Tas notiek ilgstošas vibrācijas dēļ un parasti
rādītājpirksts un vidējais pirksts paliek balti, padarot to
nejūtīgus un samazinot tvēriena spēku. Neskatoties uz to cik labi
amortizatori ir tavam mocim, tavi pirksti tik un tā būs pakļauti
vibrācijām, kas var galu galā bojāt nervus un asinsķermenīšus tavās
rokās un pirkstos. Parasti šādi balti pirksti rada tikai minimālu
diskomfortu, bet var parādīties arī ādas čūliņas, ja neseko līdzi
izmaiņām rokās un pirkstos. Izvairīties no tā visa var, lietojot
cimdus kam iekšpusē ir pielietoti stingri un tajā pašā laikā
elastīgi materiāli, piemēram Sorbothan.
Ausis
Pēc ilgāka laika posma praktiski visi motociklisti cieš no
dažādas pakāpes kurluma pazīmēm. Transporta līdzekļu radītais
troksnis var pārsniegt 85 decibelus, ko zinātnieki uzskata par
dzirdei nekaitīgu maksimālo skaņas stiprumu. Skaļāka skaņa par šo
limitu pārāk stimulē iekšējās auss jūtīgās šūnas, kas nodod skaņas
signālus nerviem. Šūnas atjaunojas, ja troksnis ir īss, bet pie
ilgstoša trokšņa tās tiek iznīcinātas. Skaļi izpūtēji situāciju
pasliktina vēl vairāk. Lielākais draudz dzirdei nav izpūtēju vai
motoru skaņa, bet gan vējš, kas rada ilgstošu troksni. Ķiveres, it
īpaši atklātā veida, nenodrošina nepieciešamo skaņas izolāciju.
Vienīgais risinājums- lietot ausu aizbāžamos. Starp citu, lietojot
tos, sava moča skaņu dzirdēsiet vēl labāk.
Vēders
Uzkāpjot uz moča pēc sātīgas maltītes ir kā iekāpšana karuselī-
braukšanas poza saspiež to un ceļa nelīdzenumi liek tam kratīties.
Tavs kuņģis, vienkārši runājot, ir muskuļu soma, kas ražo skābi
barības sagremošanai. Gļotainā kārta neļauj skābei izplatīties citās
ķermeņa daļās un kuņģa augšdaļā ir vārsts, kas neļauj skābei
šļakstīties ārā no tā. Šauras drēbes un braukšanas poza var saspiest
kuņģi un tādējādi likt skābei ieplūst arī neparedzētās vietās. Paņem
labāk līdzi braucienā pretsāpju tabletes kuņģim.
Sēklinieki
Apspīlētas bikses slikti ietekmē sēkliniekus. Sporta moča
sēdeklis vēl vairāk pasliktina situāciju. Sēklinieki atrodas ārpus
organisma, bet braukšana šaurās bikses var iespiest tos dziļāk
organismā, kas nav komfortabli un pats galvenais- var slikti
iespaidot tevi kā nākamo tēvu. Sēkliniekiem jāatrodas apmēram 4
grādu zemākā temperatūrā, nekā tavs organisms, lai notiktu normāla
spermas ražošana. Bez braukšanas kailam, normāls veids kā rīkoties
ir savā ēdienkartē iekļaut C un E vitamīnu saturošus ēdienus, kā arī
produktus, kas bagāti ar cinku. Cinks arī labvēlīgi ietekmē
prostatu, kas atbild par sēklas šķidruma ražošanu.
Dibens
Ilgstoša atrašanās moča sēdeklī var izsaukt hemoroīdus. Tas
notiek tad, kad audi, kas ietver tavu ānusu zaudē elastību. Ar
asinīm pildīti spilventiņi, kas balsta tavu anālu atveri,
noslīd. Vēl vienas nepatīkamas sekas braukšanai sakarsušā ādas
apģērbā "pruritus ani". Šis latīniskais nosaukums apzīmē iekaisušu
ānusu, kuram vajadzētu būt sausam, bet kas neizbēgami kļūst mitrs,
pēc ilgākas sēdēšanas. Berze no moča sēdekļa var tik ļoti sakairināt
ānusam apkārt esošo ādu, ka var rasties nieze un izsitumi. No
hemoroīdiem var izvairīties, lietojot speciālus krēmus, savukārt
pret "pruritus ani" var cīnīties, mēģinot saglabāt ānusu pēc
iespējas sausāku- piemēram, lietojot talku.
Ceļi
Braukšanas laikā kāju locītavas saņem lielu slodzi- sporta moču
īpašnieki braucot izgriež ceļus nedabiskā leņķī, lai labāk izņemtu
pagriezienus, savukārt krosa un enduro moču piekritēji ļoti labi
zin kādus triecienus saņem viņu ceļi. Motobraucējus apdraud ceļa
skrimšļu plīsums, kuru var konstatēt ar pēkšņām asām sāpēm celī. Pēc
tam vienīgais ceļš ved uz ķirurga kabinetu.
Locītavas
Jo vecāks tu kļūsti, jo uzņēmīgāks ir tavs organisms pret cīpslu
uztūkumiem. Tas draud visām galvenajām locītavām, kur atrodas
cīpslas, kas ir piestiprinātas kauliem un jau trīsdesmit gadu vecumā
tavas cīpslas ir palikušas vārgākās. Respektīvi- pēc garāka
pārbrauciena sāpes var parādīties plecā, elkonī, celī, papēdī
. Nav
pretlīdzekļu šādām sāpēm, ir jāsamierinās, ka šīs sāpes var pēkšņi
parādīties un vienīgais, ko var ieteikt ir pietiekami daudz
atpūsties. Kad sāpes beigušās, var atkal braukt.
Kājas
Paplašinātas vēnas rodas tad, kad ķermeņa apakšējā daļā
atrodošās vēnu sieniņas atslābinās. Vēnas ir pilnas ar vārstiem, kas
palīdz asinīm nokļūt atpakaļ sirdī. Kad vēnu sieniņas ir kļuvušas
vājas vārsti neaizveras pilnībā, kā rezultātā asinis plūst atpakaļ
un vēnas piepamst. Motocikla izdalītais siltums arī traucē tavai
asinsritei un var paplašināt vēnas, kā rezultātā kājās sakrājas
asinis. Lai tavas kājas nekļūtu līdzīgas tava vectētiņa
ekstremitātēm, nokāpjot no moča, izkustini tās. Kāju muskuļu darbība
palīdz asinīm atgriezties sirdī pretēji gravitācijas spēkam.
Dehidrēšana (šķidruma nepietiekamība)
Ja dienā, kad pat asfalts kūst, tu valkā ādas tērpu, tad tu
gandrīz noteikti cietīsi no organisma dehidrēšanas. Nav nekas
neparasts, ja ļoti karstās dienās organisms zaudē stundā līdz pat
2-3 litriem šķidruma. Ja tu zaudē 2% no organisma šķidruma, tad līdz
ar to arī 20% no tā veiktspējas. Pēc 4% šķidruma zaudēšanas
parādīsies reāls nogurums, kas ne pavisam nav vajadzīgs momentā, kad
mēģini novaldīt, piemēram, 170 zirgspēku spēcīgu moci. Arī muskuļu
krampju risks palielinās. Tavs organisms ar svīšanas palīdzību zaudē
ne tikai šķidrumu, bet arī elektrolītus, kas ir atbildīgi tavā
organismā par elektrosignālu nodošanu nerviem, kas dod impulsu
muskuļiem sarauties vai atslābināties. Labs veids, kā zināt, vai
netiek zaudēts pārāk daudz šķidruma ir pārbaudīt sava urīna krāsu-
tam jābūt caurspīdīgam. Ja tas tā nav- iedzer kādu šķidrumu.
Vislabāk ir ik pa laikam izdzert isotonic veida dzērienu, kas
vienmērīgi atjauno izsvīsto šķidrumu, sāļus un citus minerālus.
Ceļa stress
Mēs sēžamies uz močiem, pirmkārt jau adrenalīna dēļ, bet pārāk
daudz šī stresa hormona jūsu organismam var kaitēt, jo tas sagatavo
to gaidāmajām briesmām. Tas nozīmē, ka artērijas sašaurinās,
samazinot asins teci uz sirdi, palielinot pulsu un asins spiedienu.
Neskatoties uz to, ka organisms ir gatavs briesmām un strādā
pastiprinātā režīmā, tu mierīgi sēdi uz moča un neko nedari, lai
atslābinātos. Vēl viens stresa hormons kateholamīns
(catecholamine)- iedarbojas uz tavu organismu, sabiezinot asinis un
radot lielāku iespēju tām sarecēt, kas nozīmē lielāku iespēju
rasties sirdslēkmēm. Hronisks stress samazina arī imunitāti, tāpēc
pakļauj sevi tam apdomīgi.
Ķiveres mati (helmet hair)
Ar mums visiem tā ir gadījies- tu noņem ķiveri un tavi mati
izskatās tā, it kā uz tiem būtu sēdējis sumo cīkstonis ar iespeķotām
apenēm. Šādi mati nav vienīgais no kā vajadzētu uztraukties- ja
skalps ķiverē ir sakarsis un sāk svīst, tad matu folikuli var tikt
bloķēti ar mirušām ādas šūnām, taukiem, netīrumiem un paliekām no
kosmētiskiem līdzekļiem. Līdz ko mati piesūkušies ar šīm vielām, tā
rodas ļoti labvēlīga vide baktēriju attīstībai, kā rezultātā mati
sāk smirdēt, vai pat neaugt tik labi kā agrāk atsevišķos galvas
rajonos. Ieteikums ir mazgāt galvu ar šampūnu katru dienu, lai
atbrīvotos no netīrumu un mirušo šūnu masa.
KOPSAVILKUMS
Relaksējies: Asinīm ir jāļauj cirkulēt caur taviem
sasprindzinātajiem muskuļiem, tāpēc apstājies vismaz reizi 2
stundās. Tas palīdzēs tiem atgūt elastību un stingrumu.
Dzer: Izvairies no dehidrēšanās, jau iepriekš nodrošinot savu
organismu ar šķidrumu- vēlams izdzert ap 0.5 l šķidruma stundu vai
mazliet vairāk pirms ilgstoša brauciena.
Elpo: Atturies no sintētisku materiālu lietošanas, bet labāk
izmanto vieglus dabiskus materiālus- kokvilnu vasarā un vilnu
aukstākā laikā. Sintētiski audumi, it īpaši zem ādas apģērba, neļauj
organismam elpot un pat maza procenta sintētikas klātbūtne tavā
apģērbā, var likt taviem sviedru dziedzeriem pārstrādāties. |
|