|
Billy Bartels pieredze
Ja
kāds Tev jautātu, kas ir vissvarīgākais, braucot ar sporta
motociklu, ko Tu atbildētu? Tu droši vien teiktu, ka tā ir prasme
izbraukt līkumus un pagriezienus. Tas, cik labi Tu to proti izdarīt,
liecina par Tavu motocikla vadīšana prasmi kopumā. Neatkarīgi no
tā, pa kādu ceļu Tu brauc, Tev noteikti nāksies pārbaudīt
savas spējas kādā līkumā.
Kas ir Lean Bike
Pirms dažiem gadiem kāds Kalifornijas superbaiku skolas
instruktors sakarā ar to, ka daudziem studentiem treniņos bija
problēmas ar motocikla sasvēršanu līkumos, izmēģināja jaunu
praktiskās braukšanas treniņu metodi sporta motociklam tika
piemontēti īpaši balsti, tādejādi tika radīts tā saucamais
Lean Bike (slīpmocis).
Faktiski,
Lean Bike ir 1997.gada modelis ZX-6R, kas aprīkots ar
balstiem, kas treniņu laikā veic papildus riteņu funkcijas (līdzīgi
kā divriteņiem, ar kuriem mācās braukt mazi bērneļi). Balsta
ierīce sastāv no metāla rāmja, kaučuka riteņiem un pneimatisko
motocikla sasveres regulēšanas sistēmu jeb amortizatoriem. Lai
noregulētu motocikla sasvēršanās leņķi, jānospiež skaņas
signāla poga.
Kā gāja treniņos
Lean Baiku mēs izmēģinājām vienā no ātrumtrasēm.
Vispirms instruktors vairākkārtīgi mēģināja izdarīt
augstos kritienus (highside). Taču uz Lean Baika no tā nekas
nesanāk. Drīzāk ir jāuzmanās ar zemajiem kritieniem
(lowside). Uzkāpjot uz motocikla, bija sajūta, ka tas vispār nav
vadāms. Likās, ka tam abās pusēs būtu pa blakusvāģim. Līdz
ko tika nospiesta skaņas signāla poga, moci varēja sasvērt,
pateicoties amortizācijas sistēmai. Būtībā
šis ir lielākais klupšanas akmens daudziem studentiem. Parasti
baidās, ka atbalsta sistēma nenoturēs motociklu, līdz ar to baidās
moci sasvērt. Taču tiem, kas tiek šai problēmai pāri, lietas
aiziet. Pie tam, līdzko tu apjaut, ka balstu sistēma tevi
tiešām noturēs, uz motocikla ir iespējams izmēģināt dažādas
braukšanas pozas. Ja parastais mocis šādu eksperimentu gadījumā
apgāzīsies, tad Lean Baiks ne. Tā nu es eksperimentēdams
vairākas minūtes, cīnoties ar reiboni, izbraukājos pa apli.
Nākamais piegājiens mocim tika uzlikts t.s.
rev-limiters (regulē motora apgriezienu skaitu minūtē). Tādā
veidā Lean Baiks tika pārtaisīts par Slide Baiku (slīdmoci).
Pilna sasvere (var redzēt, ka viens balsts paceļas gaisā)
Pirmo reizi uzkāpjot uz šādi pārtaisīta
motocikla, es izdarīju to, ko Slide Baiks māca nedarīt: strauji
uzdevu gāzi. Momentā uzgāzos uz vējstikla, bet neaizlidoju pa
gaisu, kā tas būtu noticis, ja nebūtu bijuši balsti. Pēc pāris
šādām neveiksmīgām reizēm vaicāju instruktoram, ko tad īsti
darīt ar aizmugurējo riteni. Man tika paskaidrots lūk kas: ir jāgāzē
nevis strauji, bet vienmērīgi un jāļauj mocim izkustēties no
vietas. Šī problēma pastāvot arī tad, ja mocis ir aprīkots ar
sacīkšu riepām. Galu galā man beidzot izdevās pāris reizes
izkustināt moci normāli.
Ko no tā mācīties
Secinājums viens: Slide Baiks tiešām ir laba lieta, ar kuru mācīties
braukt. Protams, pastāv jau arī citas metodes, piemēram, vecā
labā metode: spolēšana uz ielām. Taču šī metode var sanākt pārāk
dārga un (remonta izmaksas) un sāpīga (izmaksas par medicīniskajiem
pakalpojumiem). Slide Baiks ir daudz lētāks un nesāpīgāks. Ja
Tu būtu es, un Tu vislabprātāk izvēlētos turēt savu naudu bankā
un visas savas ķermeņa daļas kopā, es ieteiktu Slide Baiku.
Tulkoja: JUNONA
|
|