|
Anti-bloķēšanas bremžu
sistēma (ABS)
James R. Davis
Sāksim ar to, ka vispārējais stereotips par to, ka ar ABS aprīkotiem
transporta līdzekļi var apstāties ātrāk nekā pārējie, daļēji
ir nepareizs. ABS galvenā funkcija ir neļaut vadītājam zaudēt
kontroli pār savu braucamo, nevis ar kādu mistisku burvību likt
tam apstāties briesmu situācijā.
Iemesls tam, ka ABS nav tomēr pietiekami efektīva tehnoloģija,
ir tas, ka bremzējot uz sausām virsmām, izvairīties no riteņu
bloķēšanās var pietiekami viegli. Tā ka es domāju, ka atradīsies
tādi, kas mēģinās apgalvot to, ka ABS ir krietni labāks uz
slideniem ceļiem nekā vienkārši braucot bez tā.
Diemžēl arī tas nav īsti patiesi, jo daži pētījumi pierāda,
ka labāka apstāšanās bremzējot ir uz slapjām virsmām (
vieglajām un smagajām automašīnām ), braucot pa kurām vadītājiem
ir krietni lielāka iespēja nobloķēt riteņus bremzējot. Daži
citi nopietni pētījumi pilnīgi pārliecinoši parāda, ka bremzēšanas
ceļš palielinās ar ABS sistēmām salīdzinājuma ar ne-ABS sistēmām,
ja braukšana rit pa sīku oļu granti vai ar sniegu klātu ceļa
virsmu. ( Tādēļ, ka grantij un sniegam ir tendence radīt mazus
uzbērumus riteņa priekšā, ja tas ir nobloķējies, tajā
pašā laikā ripojošs ritenis tam pārripo pāri un tā priekšā
veidojas mazāks uzbērums. )
Kontroles saglabāšana pār pārvietošanās līdzekli ir pati
par sevi ļoti laba lieta, vai ne? Tas it kā būtu pietiekami labs
iemesls, lai visus transporta līdzekļus aprīkotu ar ABS?!
Nē, tā tomēr nav.
1996. gada februārī Nacionālā Ceļu Satiksmes Drošības
Administrācija paziņoja par rīkojumu, kas paredz atcelt federālās
drošības vajadzību aprīkot visus jaunos auto ar ABS sistēmām.
Šāds paziņojums radās tādēļ, ka pētījumi pierādīja, ka
satiksmes negadījumu skaits nesamazinās, ņemot vērā to, ka
palielinās to automašīnu skaits, kas tiek aprīkoti ar ABS. UN arī
TĀDĒĻ, ka bija vērojams 40% pieaugums to automašīnu skaitam,
kas bija aprīkotas ar ABS un vienkārši noskrējušas no ceļa. (
Izskatās, ka iespējas nokļūt avārijā vai noskriet no ceļa,
turpinot braukt izmantojot ABS, ir krietni lielākas, nekā vienkārši
nobloķējot riteņus un slīdot potenciālā negadījuma virzienā.
)
Es domāju, ka ABS atstāj pozitīvu iespaidu uz mašīnas vai
smagā treilera vadību pēkšņas bremzēšanas vajadzībā, tomēr
no tās nav nekādas vajadzības motociklam. Bremzēšanas ceļu tā
iespaido visai maz. ABS galvenā doma ir palīdzēt noturēt vadību,
ja gadījumā ritenis skrien pa ceļa virsmu, uz kuras vietām ir
ledus. Mašīna var trāpīt ar vienu riteni pa šādu vietu, uz
kuras ir ledus, vai ar vienas puses riteņiem un tādējādi zaudēt
saķeri ar ceļa virsmu. Braucot ar motociklu, jebkurā gadījumā
abi riteņi trāpīs uz ceļa slidenā posma. Un slīdēšana jebkurā
gadījumā ir slīdēšana.
No otras puses, ja jūsu motocikls ir aprīkots ar ABS, jums nav
jābūt tik prasmīgam braucējam lietojot jūsu bremzes, un, ja ir
vēlēšanās izbēgt no priekšējā vai aizmugurējā riteņa bloķēšanas.
( Es domāju, ka vislabākā stratēģija ir savu bremžu izmantošanas
prasmju uzlabošana, cik vien iespējams vairāk. )
Vēl viena lieta, būtu domāt par ABS kā par apdrošināšanas
veidu. Es, piemēram, esmu uzlicis briežu atbaidāmās svilpītes
uz sava motocikla, lai gan domāju, ka tām nav nekādas jēgas. Ja
cena tomēr nav nozīmīgs faktors, un pat, ja neesat pārliecināts
par ABS darbības jēgu, tad tomēr ir vērts ieguldīt naudu šādā
ekipējumā.
Nepārprotami ir skaidrs, ka šīs ir tikai manas domas. Es nevēlos
uz jums atstāt jebkādu iespaidu, kas būtu pret ABS lietošanu. Es
labāk pieļauju iespēju, ka jūs izlemtu lietot ABS, balstoties uz
informāciju par to un izdarot pieļāvumus, kas ir tuvāki reālai
dzīvei.
|
|