|
Uz ko ir jāvērš uzmanība pērkot "Second hand"
motociklu
Spider
Protams, labāk paprasīt konsultāciju kādam
speciālistam šajā jomā, taču kur lai viņu atrod? Lūk daži
padomi, ko un kā vajadzētu pārbaudīt motociklā pirms to pirkt.
MOTORS. Pirms apskatīt motoru, uzsildiet
to līdz darba temperatūrai un pārliecinieties vai strādā
piespiedu dzesēšanas ventilators. Visi motori rada troksni. Dažs
labs gaisa dzeses motors strādā tā, ka liekas ar to kaut kas
notiks. Ja troksnis ir vienmērīgs un uz vispārējā trokšņu
fona neizdalās nekādas īpašas skaņas, tad viss ir kārtībā.
Ūdens dzeses motori trokšņo nedaudz mazāk. Taču sitieniem no
motora gan nevajadzētu nākt. Izņēmumu sastāda trokšņi, kurus
rada nenoregulētie vārsti cilindru galvās - vienkārša regulēšanas
procedūra šos trokšņus novērsīs.
Ar gaišas krāsas kociņu vai kādu citu piemērotu
priekšmetu (tikai ne ar pirkstu!) pārbaudiet tosola tīrību. Tam
jābūt caurspīdīgam, bez rūsas klātbūtnes. Rūpīgi apskatiet
motora sānu vākus (ja motocikls ir avarējis uz tiem paliks atzīmes)
un karteri - pārbaudiet vai kādās motora savienojuma vietās
netek eļļa. Ja gadījumā pārdevējs motoru ir rūpīgi nomazgājis
un eļļas noplūdi nav iespējams konstatēt ar vizuālas apskates
palīdzību, uzdodiet motoram maksimālos apgriezienus un kādu
laiku ļaujiet tam šādā režīmā pastrādāt (nevajag
uztraukties, japāņiem sarkanā zona uz tahometra ir priekš
kaķiem, ja motoram nav nekādu iekšēju defektu nekas
slikts tam nevar notikt). Ja motors ir beigts tad vai nu tam
kaut kas atgadīsies (eļļas noplūde, trokšņi, salūzīs galu
galā ;) ), vai arī Jūs varēsiet braukt ar savu jaunieguvumu vēl
ilgi un ātri. Kustībā pārbaudiet ātrumkārbas precizitāti. Pie
viena varat pārbaudīt karburatoru darbību - vajag tikai pamēģināt
strauji paātrināties ar augstāko pārnesumu no zemākajiem motora
apgriezieniem. Nelīdzena motora darbība norāda uz to, ka
karburatorus būs nepieciešams tīrīt vai regulēt. Par
karburatoru tīrību var pārliecināties izskrūvējot degvielas
noliešanas skrūvi. Šīs operācijas veikšanai Jums būs jāapbruņojas
ar garu skrūvgriezi, gaišas krāsas drāniņu un nedaudz pacietības.
RĀMIS. Braucot ar motociklu, pārliecinieties
par to vai motociklu nevelk sāņus. Ja motociklam viss
izņemot rāmi ir ļoti labā stāvoklī un ja pats rāmis ir
pagatavots no caurulēm, neliels finansu ieguldījums un pāris
dienu darba šo netikumu bez problēmām novērsīs.
Daudz sarežģītāk, ja rāmis ir no alumīnija, ar tādiem parasti
tiek komplektēti mūsdienu sportiņi. No šādas dāvanas
labāk atteikties uzreiz.
Pievērsiet uzmanību stūres mezgla savienojumam
ar rāmi. Plaisu klātbūtnei ir jābūt pilnīgi izslēgtai.
Iespējams, ka stūres mezgla gultņi ir pateikuši
ardievas, taču par to ir ļoti viegli pārliecināties izkarot
motocikla priekšējo daļu tā lai ritenis neskarās pie zemes. Tad
nostājaties ar seju pret motocikla radiatoru, paņemiet abām rokām
priekšējo dakšu un mēģiniet to pakustināt uz priekšu - atpakaļ.
Ja Jums tas kaut vai nedaudz ir izdevies, gultņi ar steigu būs jāmaina.
Kad motors būs atdzisis (ja kāds vēlas, var pamēģināt arī
tad, ja tas ir karsts ;)) ), paņemiet nelielu, seklu trauciņu,
izskrūvējiet eļļas noliešanas skrūvi un nolejiet nedaudz eļļas.
Rūpīgi izpētiet tās saturu: 1. eļļa nedrīkst būt
uzkulta, tas nozīmē ka motorā ir nokļuvis ūdens; 2. ja
esat konstatējis eļļā vai pie eļļas noliešanas skrūves
pielipušas metāla skaidiņas (pat arī tad, ja tās ir ļoti
mikroskopiskas un Jūs domājat ka neko ļaunu tās nodarīt
nevar!!!!!) pagriezieties un ejiet prom, šis motocikls nav Jūsu.
PRIEKŠĒJĀ DAKŠA. Nedaudz tek eļļa
no sprostgredzeniem un putekļu gumijām? Tā nav liela bēda,
nomainīt šīs detaļas nav grūti un pārāk dārgi tās nemaksā.
Tomēr pievērsiet uzmanību virzošo cauruļu vizuālajam stāvoklim
- uztverošo cauruļu gaitas diapazonā tām ir jābūt ideāli gludām.
Ja tā tas nav, tad jaunas priekšējās dakšas iegāde krietni
patukšos jūsu maka saturu.
AIZMUGURĒJIE AMORTIZATORI (-RS). Uz
piekares nedrīkst būt eļļas noplūdes pēdu. Uz amortizatora štoka
nedrīkst būt rūsa, amortizatora remonts ir dārga un sarežģīta
nodarbe. Ja neesat saskāries ar amortizatoru remontu, labāk klāt
neķerieties bet uzticiet to speciālistam. Jauna amortizatora cena
svārstās no 450$ līdz 700$.
AIZMUGURĒJĀ PIEKARE. Novietojiet
motociklu uz centrālā balsta (ja tāds ir), tā lai aizmugurējais
ritenis neskartos pie zemes, paņemiet motociklu aiz piekares un mēģiniet
to paraustīt uz vienu vai otru pusi. Nav pieļaujamas nekādas tās
horizontālās svārstības. Jauni gultņi jums izmaksās ap
400$-600$. Ar šīs pašas metodes palīdzību var pārbaudīt priekšējā
un aizmugurējā riteņa gultņu veselumu. Labi ka Jūsu noskatītajam
motociklam ir kardāna pievads. Tas neprasa nekādu īpašu pārbaudi
vai kopšanu izņemot savlaicīgu eļļas nomaiņu. Vienīgi
neaizmirstiet pārbaudīt metāla skaidiņu klātbūtni šajā
necilajā mezglā. Savukārt, ja motociklam ir ķēdes pievads, Jums
nāksies izvērtēt tās nodiluma pakāpi (jauna maksā 80$-150$).
Aplūkojiet, cik pozīciju ir palicis tās sprieguma regulētājam.
Pievadzvaigznītes arī nolietojas, bieži vien kopā ar ķēdi.
Jaunas var maksāt no 15$-70$.
RITEŅIEM, sevišķi lietajiem, ir jāpiegriež
ne mazāka vērība, kā pārējām motocikla daļām. To svārstības
un atzīmes no bedrēm ir diezgan sarežģīti novērst. Bieži vien
tiek kultivēts maldīgs priekšstats par tādu motocikla ļoti svarīgu
sastāvdaļu, kā RIEPAS. Dažreiz pircējs domā tā, ja jau
riepai ir labs protektors, tad viss ir kārtībā. Tas ir ļoti maldīgs
priekšstats, kas var novest pie bēdīgām sekām uz ceļa. Var gadīties
ka riepa ir vienkārši veca! Tieši tā veca, jūs esat pareizi
izlasījuši. Varbūt vizuāli tā izskatās vienkārši nevainojami
(ak, šī mūsdienu ķīmija un pārdevēju centība ;)), taču
izlaiduma gads var vēstīt ko citu. Rūpīgi apskatiet riepu un jūs
to noteikti atradīsiet. Motociklu riepu uzbūve nedaudz atšķiras
no automobīļu riepām, tā ir mīksta un gadiem ejot tā zaudē
savas īpašības - sāk sliktāk turēt ceļu,
palielinās bremzēšanas ceļa garums u.t.t. Ja krosa
motocikliem un ATV par to īpaši nevajadzētu uztraukties,
tad ja jūs gatavojieties ekspluatēt savu mīluli uz asfalta, padomājiet
vai ir vērts riskēt. Jaunas riepas maksā no 50$-250$.
BREMŽU DISKI. Uz to virsmas nevajadzētu
būt plaisām vai dziļām vagām. Ja vagas nav pārāk dziļas tās
var noslīpēt, taču ja vagas ir ļoti dziļas - jauna bremžu
diska iegāde ir neizbēgama. Nebūs slikti ja jūs painteresēsieties
par bremžu kluču stāvokli (25$-40$ par pāri).
Apzināti nekas netiek minēts par motocikla
noskrējienu. Lai arī cik jocīgi tas neliktos, pagaidām, pie mums
spidometru stāvokli nav pieņemts mainīt. Un atcerieties - ka
galvenais motociklā nav ne izlaiduma gads, ne noskrējiens,
bet vispārējais stāvoklis. Cerams, ka tagad jūs to spēsiet
noteikt!
Spider
|
|