Sintētiskās eļļas. Gandrīz vienmēr labākas par dabīgajiem naftas produktiem.
James R. Davis
Gandrīz visos gadījumos sintētisko eļļu lietošana motocikla vajadzībām attaisno sevi salīdzinājumā ar tīru naftas produktu eļļu. Bet ne visos gadījumos. Tāda eļļas piedeva kā Teflon® tajās, manī rada neizpratni.
Es nemāku teikt, cik daudz cilvēki nezin, ka liela daļa uz naftas bāzētu eļļu īstenībā ir sintētiskas, jo satur dažādu daudzumu piedevu, kas pašas par sevi ir sintētiskas.
Lielākais trūkums attiecībā uz sintētiskajām eļļām ir to cena. Tās ir dārgākas nekā uz naftas bāzētu eļļu produkti. Tomēr neskatoties uz lielo cenu, tā tomēr ir vērta šo cenu atšķirību. Sintētiskām eļļām ir ilgāks braukšanas periods, kamēr tā ir jāmaina, labāka darbība attiecībā uz dzinēja temperatūras maiņu vai tā apgriezieniem, labāka eļļojamība (tā ir slīdīgāka), kā arī visas citas īpašības un funkcijas, ko veic eļļas ar piedevām.
Eļļa ne tikai veic eļļošanu pašu par sevi. Tās darbs ir noturēt nogulsnes šķirtas no lakas pārklājumiem, tā veic ūdens absorbēšanu, lai novēstu rūsēšanu un korozijas rašanos. Tai ir jābūt pietiekami viskozai, lai darbotos dažādās temperatūrās. Tai ir jāpanes bīdes pretestību, tikpat labi kā karstumu un spiedienu. Kā arī tā nedrīkst sabojāt izolāciju, kamēr tā strādā.
Sintētisko eļļu uzdevums ir veikt visas šīs funkcijas, kā arī lai tās veiktu to tik pat labi, kā dabīgās eļļas.
Dažas sintētiskās eļļas agrāk nebija tik labas kā agrākos laikos, piemēram Mobil-1 mēdza bojāt izolāciju. Bet tagad tas vairs nenotiek.
Ražotāji neiesaka sintētisko eļļu lietošanu periodā, kamēr notiek dzinēja "iebraukšana". Iemesls tam ir sintētisko eļļu slidenums, kas neļauj dzinēju "iebraukt" pietiekami ātri.
Tāpat daudzi ražotāji neieteica jaukt kopā sintētiskās eļļas ar dabīgajām. Tas notika līdz brīdim, kad tie nonāca pie secinājuma, ka paši tādā veidā bojā savu tirgu. Mūsdienās sintētiskās eļļas tiek taisītas tā, lai varētu to darīt. Tomēr es to
NEEITEIKTU darīt.
Vienkārši tas nav pārāk gudri izmantot motociklam dažas sintētiskās piedevas - piemēram, "Slick 50". Pirmkārt, tādēļ, ka jūs braucat ar mitru sajūgu, un šī sintētiskā piedeva var padarīt sajūga darbu neefektīvu un pat sabojāt to, tādējādi jūs varat iekulties izdevumos remontējot vai pat pārtaisot to. Tas ir atkarīgs no tā, cik daudz šīs piedevas jūs lietojāt.
Otrkārt tādēļ, ka paziņojums par to, ka Teflon® nesaistās ar metālu nevar būt patiesība, jo, ja ražotājam ir jāpamato sava produkta darbība uz nepatiesiem faktiem, tad ko gan vēl
te var piebilst?
Treškārt, tādēļ, ka Teflon® ir blīva un cieta viela. Eļļas filtrs ir paredzēt, lai tiktu vaļā no šādām vielām. Teflon® krietni palielina savus apmērus pastāvot augstai temperatūrai - pat ja mikroskopiskās daļiņas iet cauri filtram, pienāk laiks, kad motocikls braukšanas laikā tomēr krietni uzkarst. Tad visas virsmas un ejas, kuras pakļausies Teflon® iedarbībai, lēnām apaugs ar šo materiālu.
Kopsavilkumā, es tomēr uzskatu, ka sintētiskās eļļas ir labākas attiecībā pret dabīgajām. Tās ir dārgākas, tomēr ir pievienotās vērtības vērtas. Ātrumu pārslēgšana būs vieglāka, periods starp eļļas maiņām palielinās un vajadzētu palēnināties dzinēja dilšanas procesam.
[Negribētos arī apstrīdēt faktu, ka dzinēja jauda pieaugs par 1%, ja izmanto sintētiskās eļļas.]
Teflon® ir reģistrēta DuPont tirdzniecības marka.
|