|
Kopā ar Jarošu uz Grand Prix
Motošosejas sacīkšu aizkulises ir ne mazāk
aizraujošas kā, teiksim, auto 1. formulā, tikai tām sabiedrība
pievērš mazāku uzmanību. Taču, nezinot tehnisko virtuvi,
grūti izprast sporta veida procesus kopumā. Tādēļ interesanti
iepazīties, piemēram, ar šosejas Grand Prix sacīkšu
motociklu dzinēju sagatavošanas specifiku.
Sarkani sudrabots MV Agusta F4 750
motocikls nostiprināts uz dinamometriskā ruļļu stenda, kura
oficiālais nosaukums ir Race Simulator un kur izgatavots Čehijā,
firmā Jaro, kas atrodas Brno pilsētā tajā pašā, kur
atrodas Brno trase, kas ik gadu uzņem pie sevis pasaules čempionāta
posmu. Skatītāji labi zina gan trasi, gan sportistus, viņu
komandas, motociklu markas un sponsorus. Taču Brno profesora Jaroša
vārdu saistībā ar Grand Prix motosacīkstēm zina vien
retais.
MV Agusta četrcilindru motora dobjā četrtaktu
rūkoņa pāriet augstā, eksaltētā vokalīzē. Kompjūters cītīgi
zīmē līkni, divas acis rūpīgi veras ekrānā... Slavenās itāliešu
firmas MV Agusta nodoms atgriezties Grand Prix pasaulē
apvīts ar paaugstinātu intereses un noslēpumainības plīvuru
vienlaikus. Tehnisko noteikumu izmaiņas paredz, ka no 2002. gada
tagadējā 500 kub.cm klasē kopā ar divtaktu motocikliem varēs
piedalīties arī unikāli četrtaktu moči ar motora darba tilpumu
līdz 990 kub.cm. Tas ļaus paaugstināt ražotājfirmu ieinteresētību,
palielināt konkurenci un ar laiku apmierināt stingrās ekoloģiskās
prasības. Nu jau zināms, ka arī MV Agusta būs starp
pasaules čempionāta dalībniekiem. Grūtajā sagatavošanās darbā
firmai palīdz čehu profesors Jarošs.
Augsti izglītotais Karels Jarošs (doc. ing.
inženierzinātņu docents) nu jau 30 gadus strādā ar motociklu
jaudas mērījumu stendiem un pats tos arī izgatavo. Ar savu darbu
viņš ir pierādījis, ka no tik šķietami mazas un motopasaulei
nenozīmīgas valsts kā Čehija var nākt atzīstams intelekts, zināšanas
un tehniskais progress. Lietpratēji jau pozitīvi novērtējuši ar
Jaroša produkcijas palīdzību iegūtās informācijas augsto vērtību
un to, kā šī informācija ietekmē sacīkšu rezultātu. Tāpēc
ārzemnieki aicināja Jarošu uz sadarbību.
Karels Jarošs
Kad Džons Kočinskis ar Cagiva motociklu
guva GP uzvaras 500 kub.cm klasē, Čehijā un vispār
Austrumeiropā gandrīz neviens nezināja, ka liels nopelns šajos
panākumos ir čehu inženierim Karelam Jarošam. Viņš tolaik
darbojās Cagiva sacīkšu komandā kā speciālais
konsultants un ilgu laiku pavadīja Itālijā. Kompānija nebija
aizmirsusi šo veiksmīgo sadarbību 90. gadu sākumā, tālab
tagad, kad sacīkstēm jāgatavo jaunā MV Agusta, atkal lūdza
Karela Jaroša palīdzību.
Pēc Cagiva perioda sekoja mēģinājums
sastrādāties ar Aprilia: Jarošu uzaicināja uz pāris dienām
uz rūpnīcu, iedeva cilindru no tobrīd labākā 125 kub.cm klases
motocikla pasaulē un teica, lai nu rādot, ko mākot. Inženieris
pamērīja, parēķināja un pielaboja cilindra kanālus. Tālāk
sekoja pats interesantākais: gatavo cilindru uzmontēja motociklam
un uzlika uz jaudas stenda, bet pašu Jarošu nemaz klāt nelaida!
Tā nu sēdēju, visu aizmirsts, kādā kambarī un gaidīju
stundu, divas līdz apnikumam... Beidzot uztrūkos no vārdiem
tik labs cilindrs mums vēl nav bijis! tā Jarošs. Taču
sadarbība drīz beidzās, jo noteikumi neesot bijuši čehu inženierim
pieņemami, bez tam attiecības Aprilia komandā esot bijušas
pavisam atšķirīgas nekā pie Cagiva.
Par Karela Jaroša talantu un viņa izstrādājumu
kvalitāti liecina fakts, ka pasaulē lieto apmēram simtu viņa
dinamometrisko stendu, sākot no nelielām pusprivātām sacīkšu
komandām (kā Semprucci vai Udo) līdz lielo Japānas
kompāniju sporta nodaļām. Līdzīgs stāvoklis ir ar aptuveni
piecdesmit Jaroša gatavotajiem vektoru testeriem, kas domāti
divtaktu motoru degmaisījuma plūsmas mērīšanai cilindrā, kā
arī četrtaktu motoru gāzu sadales izpētei cilindra galvā. Starp
citu, pats Jarošs vienlīdz lielā mērā uzskatāms gan par
divtaktu, gan četrtaktu dzinēju speciālistu.
Pašlaik pie Jaroša Čehijā atrodas Maksa Biadži
Yamaha YZR 500 cilindrs no moča, ar ko viņš uzvarēja
sezonas pēdējā posmā Austrālijas Grand Prix izcīņā
Filipailendas trasē, kā arī Olivjē Žaka Yamaha YZR 250
cilindrs no tām pašām Austrālijas sacīkstēm, kurās Žaks kļuva
par pasaules čempionu. Abi unikālie cilindri uzticēti Jarošam,
lai viņš tos pārbaudītu ar savu jauno vektoru testeri, un tiek rūpīgi
glabāti seifā. (Starp citu, pirmo vektoru testeri no Jaroša Yamaha
saņēma jau 1996. gadā.) Var teikt, ka Jarošs pielicis savu roku
gan Olivjē Žaka, gan Kenija Robertsa juniora pasaules čempiona
tituliem arī, sagatavojot Robertsa Suzuki motoru, tika
izmantota Jaroša iekārta. Ja Joiči Ui ar Derbi 125
kub.cm klasē nebūtu pamanījies četras reizes nokrist, pie tam trīs
reizes, būdams brauciena līderis, es būtu netieši piedalījies
visu triju GP pasaules čempiona titulu kaldināšanā,
atturīgi smaida profesors Jarošs.
Spāņu firmas Derbi sacīkšu komanda arī
iegādājusies Jaroša konstruēto vektoru testeri, ko itin labi
prata izmantot rūpnīcas komandas tehniskais vadītājs, austrietis
Bartols. Tieši viņš 1993. gadā bija viens no pirmajiem labāko GP
komandu inženieriem, kas noticēja Jaroša tehniskajām spējām un
sāka izmantot viņa aparatūru. Pats Jarošs saka: Ar Bartola
kungu mēs labi sastrādājāmies un nodibinājām ciešus
kontaktus, kas ātri deva teicamus rezultātus. Tikai japāņa Ui
neveiksmes neļāva Derbi firmai iegūt pirmo titulu pēc
atgriešanās motosacīkšu pasaulē: 125 kub.cm klasē uzvarēja
Roberto Lokatelli (Aprilia).
Grand Prix sacīkšu motori pēdējā gada
laikā strauji attīstījušies. Īpaši tas sakāms par 125 kub.cm
klasi: ja iepriekšējā sezonā labāko
simtdivdesmitpiecnieku jauda bija 36-37 kW, tad 2000. gadā tā
jau sasniedza 40 kW (Derbi motociklam sezonas beigās nomērīja
38 kW). Jaudas robeža tika atkal pacelta. Tagad rezerves progresam
tiek meklētas vairs ne kilovatos, bet jau vatos. Sīkumu vairs nav
un pat tik minimāls jaudas pieaugums trasē var būt izšķirošs.
Lai iegūtu labu cilindru sacīkšu motociklam, nepieciešamas trīs
lietas:
- vektoru testeris degmaisījuma plūsmu izmērīšanai cilindrā;
- programmnodrošinājums, kas fiksē esošo plūsmas stāvokli
un aprēķina optimālo;
- iekārta ar kompjūtervadību, kas pārveido cilindra kanālus
un galvu.
Cilindru vīlēšana ar roku pēc intuīcijas ir
palikusi pagātnē. Ja agrāk arī reizēm nejauši paveicās izvīlēt
labu cilindru, ļoti reti izdevās to atkārtot, pat atlejot matricā
veiksmīgā cilindra kanālu formu. Tagad nepieciešami kompjūteri
un augstas precizitātes liešanas un metālapstrādes tehnoloģijas.
Pirmais vektoru testeris Cagiva firmā sāka
darboties 1992. gadā, tagad viņiem jau ir trīs tādi agregāti.Drīzumā
tur, Varēzes pilsētā, darbu sāks arī pirmais sacīkšu
simulators (Race simulator). Tas ir dārgs vairāku aparātu
komplekss, kas precīzi imitē visus motocikla darbības režīmus.
Sacīkšu simulatorā iespējams it kā stacionāri atveidot visu:
akselerāciju ar 100 % precizitāti, kustību 50... 350 km/h ātruma
diapazonā, bremzēšanu, gaisa pretestību, spiedienu gaisa ieplūdes
sistēmā (tātad arī Ram-Air efektu), motora un izplūdes
sistēmas dzesēšanu, braucēja masu... Bez tam automātiski notiek
gāzes roktura, sajūga, ātrumpārslēga vadīšana atkarībā no
vajadzīgajiem apstākļiem. Kompjūters izmanto Data Recording
programmu konkrētu braucēju testu informāciju konkrētās
trasēs. Iespējams gluži kā augsti precīzā kompjūterspēlē
ziemā no rīta trenēties nosacīti Mudžello trasē, pusdienā
Suzukā, vakarā Doningtonā vai jebkurā citā aplī.
Dzintars Muižnieks (SIA Valinta) pie vienīgā Jaro firmas jaudas
stenda Baltijā.
Cik liela ir sacīkšu simulatora precizitāte?
Viena fiktīvā apļa laika precizitāte ir sekundes tūkstošdaļas
puse, nobrauktā attāluma kļūda ir plus/mīnus 15 mm uz
1000 km. Motora apgriezienu mērīšanas precizitāte nesen bija
pieci apgriezieni minūtē, tagad sasniegts ideāls rezultāts
viens apgr./min., apstiprina docents Jarošs. Nākamajā sezonā
jau varētu parādīties automātiskas pārnesumu pārslēgšanas
sistēmas motocikliem un to noregulēšanai tik precīzs sacīkšu
simulatora stends būs gluži vai obligāts.
Brno firma Jaro, kurā strādā 15
darbinieki, ir vienīgā šādas produkcijas izgatavotāja pasaulē.
Tāpēc uz Brno dodas inženieri no Yamaha, Suzuki, Derbi,
Modenas, Ducati un citām sacīkšu komandām, lai mācītos
darboties ar testeriem. Cagiva (nu jau MV Agusta
Motorcycles S.p.A. kompānija) pieder pie Jaroša lielajiem pasūtītājiem
un pirmais sacīkšu simulators dosies uz Varēzi. Nākamo kompleksu
saņems Bartols no Derbi (Varbūt beidzot būs gaidītais
pasaules čempiontituls?!), tad rindā seko Suzuki komanda,
arī Yamaha gatavojas slēgt līgumu ar Karelu Jarošu...
Tā nu ir sanācis, ka tiem, kas vēlas uzvarēt
motošosejas pasaules čempionātā augsti tehnoloģiskajā,
straujajā un sarežģītajā trešajā tūkstošgadē, būtu
noteikti jāiegriežas Brno pie profesora Jaroša. Pat visambiciozākajiem
Honda pagājušajā gadā neuzvarēja nevienā GP
klasē, varbūt tāpēc, ka neatrada ceļu uz nelielo Brno firmiņu Jaro...
Artis Eglītis (pēc Supermoto materiāliem)
|
|