|
Braukšanas tehnika
CEĻA SEGUMS UN RIEPU SAĶERE
Kā jau tika minēts, motocikls ir ļoti kritisks attiecībā uz
ceļa segumu (tas pats attiecas arī uz riepām). Motocikla uzvedība
lielā mērā ir atkarīga no riepu kvalitātes, gaisa temperatūras
un dažādām dabas (un cilvēku darbības) parādību rezultātiem
uz ceļa.
TEMPERATŪRA
Parastām ielu riepām, tādām kā Michelin Hi Sport, Michelin
Pilot sport, sausā laikā saķeres ar asfaltu problēmas sākas
jau pie temperatūras kas ir zemāka par 10-12 grādiem. Problēmas
izpaužas garākā bremzēšanas ceļā, viegla izslīdēšana
pagriezienos un motocikla aizmugurējās daļas staigāšanā
strauja paātrinājuma gadījumā. Tātad, jo zemāka temperatūra,
jo lielāka uzmanība ir jāvelta riepu sildīšanai, jo maigāk
viss ir jādara. Ja temperatūra ir nokritusi zemāk par +5 grādiem,
var uzskatīt ka tu brauc pa ledu. Sevišķi jābūt uzmanīgam
starpsezonu periodos, kad temperatūras starpība dažādos dienas
posmos ir ļoti liela (diena vakars/rīts). Liela vērība jāpiegriež
tieši ceļa seguma temperatūrai. Ja gaisa temperatūra ir +10 un
spīd spoža saule, ceļa seguma temperatūra būs augstāka par
gaisa temperatūru un saķere būs labāka. No otras puses, ja gaisa
temperatūra būs +10, apmācies un pūtīs spēcīgs, auksts vējš
saķere būs sliktāka. Ar laiku jūs iemācīsieties just ceļa
segumu, taču vienmēr atcerieties ļoti daudz kritienu ir
noticis tikai tādēļ, ka nav pienācīgi uzsildītas riepas.
DUBĻI ( smiltis, eļļa
.)
Par to pat negribas runāt. Ja brauc taisni ar vienmērīgu ātrumu,
to vēl var pārdzīvot. Nedod Dievs jums pagriezienā patrāpīsies
kāds no šiem saķeri pasliktinošiem faktoriem. Pat nopīkstēties
nepaspēsiet. Tieši tāpat bremzējot. Ja normālos apstākļos
motocikls bremzē ļoti efektīvi, tad nokļūstot uz netīra ceļa
seguma jūs noteikti nokritīsiet. Gribu lai jūs vienmēr paturiet
prātā sekojošās vietas kur saķere ar asfaltu varētu būt (ir)
stipri vien ierobežota: krustojumi, degvielas uzpildes stacijas,
izbrauktuves no būvlaukumiem un autostāvvietām, avāriju vietas,
sadales joslas un ceļu atzīmes, gudrona joslas, svaigs asfalts
(!!!!), ceļu remontu vietas u.tml.
LIETUS
Izrādās, ka lietus laikā braukt var ;-) . To sāc saprast kad
esi paskatījies sacensības lietus laikā. Tikai jāpatur prātā
ka saķere ar ceļu lietus laikā ir daudz sliktākā nekā sausā.
Turklāt ūdens atdzesē riepu, kas papildus mazina tās saķeres īpašības.
Esiet īpaši uzmanīgi uz zīmētajām ceļa atzīmēm, tramvaju un
vilcienu sliedēm (cenšaties pārbrauktuves šķērsot taisnā leņķī),
braucot pa joslām kas robežojas ar zālienu, gudrona joslām, peļķēm,
vietās kur ir nogriezts vai tikko (vismaz 1.gads) uzlikts asfalts
un visās iepriekš uzskaitītās, potenciāli bīstamās vietās.
Ņemiet vērā to, ka lietus laikā ievērojami pasliktinās redzamība
autovadītājiem. Automobiļi lietus laikā kļūst vēl vairāk bīstami.
Lai normāli brauktu lietus laikā, nebūtu slikti patrenēties.
Garantēju jums daudzus neaizmirstamus mirkļus! Atgādināšu, ka
dažādi riepu modeļi arī dažādi uzvedas lietus laikā.
Motocikli kam stāvēja Michelin pilot race riepas smuki
krita savukārt Michelin pilot sport riepu īpanieki dragāja
uz velna paraušanu. Starpība ir tāda, ka pilot race riepām nav
protektora uz riepu sānu malām, kas rada ūdens spilvena rašanos,
kam seko tūlītēja slīdēšana.
NEDAUDZ PAR RIEPĀM
Par tām var runāt ļoti ilgi. Iespējams kādreiz mēs turpināsim
šo tēmu. Dažas pamattēzes.
Riepām ir jābūt labā stāvoklī, ar normālu
spiedienu un domātām noteiktam izmantošanas veidam. Ja jūs pārsvarā
braucat pa pilsētu, nav vērts izmantot sacīkšu riepas (slikus,
riepas ar indeksiem race, soft, supersoft, race soft u.t.t.). Lieta
ir tāda, ka sacīkšu riepas ne tikai ātrāk dilst, tā parasti ir
domāta ievērojami šaurākam temperatūru diapazonam, darba
spiedienam un izmantošanas vietām. Sacīkšu riepas tiek
izgatavotas tā, lai palielinātu motocikla stabilitāti maksimālā
nosvēršanas leņķī maksimālā ātrumā, pie tam zaudējot daļu
stabilitātes taisnā kustībā. Sacīkšu riepas parasti tiek taisītas
ar mazāku protektoru, kas uzlabo saķeri uz tīras un sausas
trases, strauji zūdot efektivitātei mitrā laikā, turklāt dažas
sacīkšu riepu sastāvdaļas ļoti strauji iztvaiko, kas arī
samazina to efektivitāti.
Sagatavoja rakstu SPIDER pēc STUDENT rakstītā.
|
|