|
Stabilitāte
Lasot daudzus rakstus par motocikla uzvedību
ekstremālās situācijās, brīnos, ar cik daudziem un nepārbaudītiem
datiem operē to autori. Pirmā un galvenā kļūda, avārijas situāciju
plānā, ir daudzu ārzemju rakstnieku aprakstītais
hiroskopiskais efekts (tas rodas griežoties aizmugurējam un priekšējam
ritenim). Kāds autors raksta, ja novietot motociklu ar aizmugurējo
riteni uz slidenas virsmas un paātrināt riteni līdz kārtīgam ātrumam,
tad it kā rodas hiroskopiskais efekts, kas centīsies piedot
motociklam vertikālu stāvokli. Tālāk seko apgalvojums, ka šādā
stāvoklī ir iespējams kustēties taisni. Iznāk sekojošais:
atrodoties uz ledus nav jācenšas saglabāt līdzsvars, ir tikai jādod
gāze. Un to cenšas iegalvot man, cilvēkam ar 23 gadu ilgu vadīšanas
stāžu (no tiem 10 gadus, katru ziemu es esmu braucis uz
Voshoda uz ziemas zveju ar izbraucieniem uz ledus). Saku to
katram - noturēt motociklu vertikālā stāvoklī iespējams tikai
ar muskuļu palīdzību saistībā ar tiešu prāta darbību saistībā
ar vestibulāro aparātu (kā ekvilibrists uz metāla drāts). Kamēr
motocikls kaut nedaudz kustas, ir iespējama stūrēšanas ar priekšējo
riteni lai saglabātu līdzsvaru un novirzītu vajadzīgajā plaknē
smaguma centru. Šo vārdu apstiprināšanai, publicēju daļu no
raksta, kurā netiek noliegts hiroskopiskā efekta klātbūtne
divriteņu transportlīdzekļu kustībā, tomēr, skatieties paši
.
Divriteņu transporta līdzekļu stabilitātes
teorija.
Motocikla stabilitāte ir atkarīga no spēku,
kas uz to iedarbojas, līdzsvara. Motocikls var būt stabils tikai,
ja sakrīt atbalsta un vienmērīgi iedarbojošos spēku punkti. Kad
motocikls kustas taisni, šis spēks ir viens. Tas ir smaguma spēks,
kas saistīts ar masas centru un novirzīts vertikāli uz leju.
Novirzes no atbalsta punkta tam nav, tātad nav arī spēka kas varētu
likt motociklam nokrist (apgāšanas moments).
Kustoties pa loku uz mašīnu iedarbojas arī
centrbēdzes spēks, kas ir vērsts uz āru radot apgāšanas
momentu. Lai noturētu mašīnu līdzsvarā, uz to spēkiem, kas uz
to iedarbojas, ir jāiet caur atbalsta punktu. Motociklos līdzsvars
ir sasniedzams vai nu ar vadītāja novirzīšanos uz pretēju, gāšanās
momentam, pusi, vai ar stūres pagriešanu mašīnas nosvēršanās
virzienā. Tātad, vai nu smaguma centrs novirzās līdz tā sakrišanai
ar atbalsta punktu, vai nu atbalsta punkts novirzās uz smaguma
centru. Pie tam, līdzsvars ir jātur ar lielu precizitāti, pretējā
gadījumā ir neizbēgama motocikla apgāšanās lielākā spēka
iedarbošanās virzienā. Tātad, motocikla stabilitāte kustībā
pa loku ir atkarīga no:
-
motocikla kustības ātruma
-
pagrieziena rādiusa
-
motocikla noliekšanās leņķa
-
priekšējā riteņa leņķa novirze
Maksimālais noliekšanās leņķis ir atkarīgs
no mašīnas konstrukcijas un korpusa formas. Eksistē kustības ātruma
un droša pagrieziena rādiusa atkarība.
V2 = g* R* ctg a, kur
V- motocikla kustības ātrums, m/sek,
g - brīvā kritiena paātrinājums 9,8m/sek2
R - motocikla pagrieziena rādiuss m,
ctg a - noliekšanās leņķa kotangenss
Veicot šos nosacījumu izpildi, priekšējo
riteni ir jāgriež uz kustības loka iekšpusi.
Ja ir nepieciešams izbraukt pagriezienu ar lielāku
ātrumu, tad motocikls ir jānoliec lielākā leņķī ieejot
pagriezienā un priekšējam ritenim ir jābūt pagrieztam uz pretējo
pagriezienam pusi. Tas tiek darīts, lai vairāk novirzītu atbalsta
punktu smaguma centra virzienā. Ja līdzsvara noturēšanai tas ir
nepietiekami, vadītājs novirza savu ķermeni no rotācijas centra
līdz vienmērīgi iedarbojošos spēku un atbalsta punkta sakritības
punktam. Divriteņu transportlīdzekļiem līdzīgi manevri var būt
neiespējami ja tiem ir pārāk plata uzbūve.
Kļūdains ir uzskats, ka papildus uz motociklu
iedarbojas riteņu hiroskopiskais moments. Tā iedarbība ir nenozīmīga,
tā kā (piem.) pie riepas un diska masas kas sastāda 3kg. , griešanās
ātruma 833 apgr./min. un stūres pagrieziena ātrumam 0.2 apgr./min
riteņa hiroskopiskais efekts sastāda: 0.35kg. Tajā pašā laikā
motocikla smaguma centra vai atbalsta punkta novirze par 10 cm pie
smaguma centra augstuma 100 cm un motocikla ar vadītāju masas 140
kg., radīs novirzošo spēku 14 kg.
SECINĀJUMS (līdzsvara noteikums) Pagriezienā
smaguma centra papildus novirzei no atbalsta punkta kilogramos ir jābūt
vienādai ar spara rata hiroskopiskā efekta atjaunojošo spēku
kilogramos.
Katrs, laikam, ir redzējis kā sacīkstēs
motociklists neierakstījies pagriezienā, slīd pa zemi saneses
virzienā kopā ar kūleņojošo motociklu. Tas var notikt ar
jebkuru divriteņu mašīnu. Jebkuras divriteņu mašīnas atšķirības
zīme ir tāda, ka pagriezienos tā var noliekties pagrieziena
centra virzienā. Tas rada iespēju izbraukt pagriezienu bez sānslīdes
ar lielāku paātrinājumu. Bet tikai līdz tam brīdim, kamēr
centrbēdzes spēks nepārsniegs berzes spēku. Tad izslīdēšana
uz apmales ir neizbēgama
.
No Autora:
Daži apgalvojumi iespējams ir neveikli, taču pamatuzdevums ir
parādīt hiroskopiskā efekta klātbūtni motocikla kustībā.
Nesteidzieties eksperimentēt, rezultāti var būt ļoti bēdīgi. Tālākās
nodarbības kļūdu teorijā un motociklu vadīšanas noteikumos
(prakse pielikumā) pacentīšos novirzīt uz motocikla vadīšanas
blīvā autotransporta plūsmā tēmu.
Ar cieņu Nazarovs Igors (Āfrika)
SPIDER
|
|