S U P E R B I K ES U P E R B I K E
S U P E R B I K ES U P E R B I K E
Var noderēt ?
Droša braukšana
Mehāniķa padomi
Pasaules raibumi

Reâla manta !
Motoskolas & instruktori
Serviss

Atpûtai...
MOTOLISTE
Screensavers
Joki
Bildes
3D mototrases
Video
Motoklubi
Motoskaņas
Pasākumu kalendārs
  Droša braukšana 

Stabilitāte

Lasot daudzus rakstus par motocikla uzvedību ekstremālās situācijās, brīnos, ar cik daudziem un nepārbaudītiem datiem operē to autori. Pirmā un galvenā kļūda, avārijas situāciju plānā, ir daudzu ārzemju ”rakstnieku” aprakstītais hiroskopiskais efekts (tas rodas griežoties aizmugurējam un priekšējam ritenim). Kāds autors raksta, ja novietot motociklu ar aizmugurējo riteni uz slidenas virsmas un paātrināt riteni līdz kārtīgam ātrumam, tad it kā rodas hiroskopiskais efekts, kas centīsies piedot motociklam vertikālu stāvokli. Tālāk seko apgalvojums, ka šādā stāvoklī ir iespējams kustēties taisni. Iznāk sekojošais: atrodoties uz ledus nav jācenšas saglabāt līdzsvars, ir tikai jādod gāze. Un to cenšas iegalvot man, cilvēkam ar 23 gadu ilgu vadīšanas stāžu (no tiem 10 gadus, katru ziemu es esmu braucis uz ”Voshoda” uz ziemas zveju ar izbraucieniem uz ledus). Saku to katram - noturēt motociklu vertikālā stāvoklī iespējams tikai ar muskuļu palīdzību saistībā ar tiešu prāta darbību saistībā ar vestibulāro aparātu (kā ekvilibrists uz metāla drāts). Kamēr motocikls kaut nedaudz kustas, ir iespējama stūrēšanas ar priekšējo riteni lai saglabātu līdzsvaru un novirzītu vajadzīgajā plaknē smaguma centru. Šo vārdu apstiprināšanai, publicēju daļu no raksta, kurā netiek noliegts hiroskopiskā efekta klātbūtne divriteņu transportlīdzekļu kustībā, tomēr, skatieties paši….

 

Divriteņu transporta līdzekļu stabilitātes teorija.

Motocikla stabilitāte ir atkarīga no spēku, kas uz to iedarbojas, līdzsvara. Motocikls var būt stabils tikai, ja sakrīt atbalsta un vienmērīgi iedarbojošos spēku punkti. Kad motocikls kustas taisni, šis spēks ir viens. Tas ir smaguma spēks, kas saistīts ar masas centru un novirzīts vertikāli uz leju. Novirzes no atbalsta punkta tam nav, tātad nav arī spēka kas varētu likt motociklam nokrist (apgāšanas moments).

Kustoties pa loku uz mašīnu iedarbojas arī centrbēdzes spēks, kas ir vērsts uz āru radot apgāšanas momentu. Lai noturētu mašīnu līdzsvarā, uz to spēkiem, kas uz to iedarbojas, ir jāiet caur atbalsta punktu. Motociklos līdzsvars ir sasniedzams vai nu ar vadītāja novirzīšanos uz pretēju, gāšanās momentam, pusi, vai ar stūres pagriešanu mašīnas nosvēršanās virzienā. Tātad, vai nu smaguma centrs novirzās līdz tā sakrišanai ar atbalsta punktu, vai nu atbalsta punkts novirzās uz smaguma centru. Pie tam, līdzsvars ir jātur ar lielu precizitāti, pretējā gadījumā ir neizbēgama motocikla apgāšanās lielākā spēka iedarbošanās virzienā. Tātad, motocikla stabilitāte kustībā pa loku ir atkarīga no:

  1. motocikla kustības ātruma

  2. pagrieziena rādiusa

  3. motocikla noliekšanās leņķa

  4. priekšējā riteņa leņķa novirze

Maksimālais noliekšanās leņķis ir atkarīgs no mašīnas konstrukcijas un korpusa formas. Eksistē kustības ātruma un droša pagrieziena rādiusa atkarība.

V2 = g* R* ctg a, kur
V- motocikla kustības ātrums, m/sek,
g - brīvā kritiena paātrinājums 9,8m/sek2
R - motocikla pagrieziena rādiuss m,
ctg a - noliekšanās leņķa kotangenss

Veicot šos nosacījumu izpildi, priekšējo riteni ir jāgriež uz kustības loka iekšpusi.

Ja ir nepieciešams izbraukt pagriezienu ar lielāku ātrumu, tad motocikls ir jānoliec lielākā leņķī ieejot pagriezienā un priekšējam ritenim ir jābūt pagrieztam uz pretējo pagriezienam pusi. Tas tiek darīts, lai vairāk novirzītu atbalsta punktu smaguma centra virzienā. Ja līdzsvara noturēšanai tas ir nepietiekami, vadītājs novirza savu ķermeni no rotācijas centra līdz vienmērīgi iedarbojošos spēku un atbalsta punkta sakritības punktam. Divriteņu transportlīdzekļiem līdzīgi manevri var būt neiespējami ja tiem ir pārāk plata uzbūve.

Kļūdains ir uzskats, ka papildus uz motociklu iedarbojas riteņu hiroskopiskais moments. Tā iedarbība ir nenozīmīga, tā kā (piem.) pie riepas un diska masas kas sastāda 3kg. , griešanās ātruma 833 apgr./min. un stūres pagrieziena ātrumam 0.2 apgr./min riteņa hiroskopiskais efekts sastāda: 0.35kg. Tajā pašā laikā motocikla smaguma centra vai atbalsta punkta novirze par 10 cm pie smaguma centra augstuma 100 cm un motocikla ar vadītāju masas 140 kg., radīs novirzošo spēku 14 kg.

SECINĀJUMS (līdzsvara noteikums) Pagriezienā smaguma centra papildus novirzei no atbalsta punkta kilogramos ir jābūt vienādai ar spara rata hiroskopiskā efekta atjaunojošo spēku kilogramos.

Katrs, laikam, ir redzējis kā sacīkstēs motociklists neierakstījies pagriezienā, slīd pa zemi saneses virzienā kopā ar kūleņojošo motociklu. Tas var notikt ar jebkuru divriteņu mašīnu. Jebkuras divriteņu mašīnas atšķirības zīme ir tāda, ka pagriezienos tā var noliekties pagrieziena centra virzienā. Tas rada iespēju izbraukt pagriezienu bez sānslīdes ar lielāku paātrinājumu. Bet tikai līdz tam brīdim, kamēr centrbēdzes spēks nepārsniegs berzes spēku. Tad izslīdēšana uz apmales ir neizbēgama….

No Autora:
Daži apgalvojumi iespējams ir neveikli, taču pamatuzdevums ir parādīt hiroskopiskā efekta klātbūtni motocikla kustībā. Nesteidzieties eksperimentēt, rezultāti var būt ļoti bēdīgi. Tālākās nodarbības kļūdu teorijā un motociklu vadīšanas noteikumos (prakse pielikumā) pacentīšos novirzīt uz motocikla vadīšanas blīvā autotransporta plūsmā tēmu.

Ar cieņu Nazarovs Igors (Āfrika)
SPIDER

<-atpakaļ

 

Hosting



Skaitītāji


Kleitas
Apavi

Top.LV

on-line.lv rating system



Top.Good.lv - Good Rating system












Lapas augša
SINdrome, 2001 | Rakstiet mums !