|
Neredzamā gorilla un motodrošība. Neuzmanības akluma izpēte
daļēji izskaidro motocikla-mašīnas avāriju iemeslus.
Tava moča gaismas deg. Tu esi apģērbts spilgtas krāsas motoapģērbā un
galvā tev ir līdzīga ķivere. Pretimbrausošās mašīnas vadītājs skatās tieši
tavā virzienā. Un tad pēkšņi viņš veic kreiso pagriezienu, šķērsojot tavu
ceļu. Vēlāk viņš policistam stāsta: Neredzēju nekādu motociklistu. Viņa tur
nebija. Kā tas var būt ? Varbūt pajautāsim to visiem tiem cilvēkiem, kas
neredzēja sievieti gorillas apģērbā. Ļauj man paskaidrot sīkāk.
Nesenie zinātniskie pētījumi, kas bija mērķēti uz Neuzmanības akluma
fenomenu varētu mums palīdzēt saprast kādēļ automašīnu vadītāji bieži rada
avārijas ar motociklistiem kas nemaz
tur nebija. Vienu īpaši interesantu
pētījumu veica Daniels Simons un Kristofers Čabris (Daniel Simons and
Christopher Chabris) no Harvardas universitātes (Harvard University). Tajā
pētāmie cilvēki skatījās video, kurā bija redzamas divas cilvēku komandas,
pa 3 cilvēkiem katrā- vieni baltos kreklos un otri melnos, kas savā starpā
mētāja parastu basketbola bumbu. Dažiem pētāmajiem tika dots uzdevums
saskaitīt cik reižu bumbu meta baltie vai melnie (tika apzīmēts kā
Vieglais uzdevums). Citiem tika dots uzdevums atsevišķi saskaitīt bumbas
atlekšanas no zemes un metienu reizes (tika apzīmēts kā Grūtais uzdevums)
Video laikā sieviete, nesot lietussargu, paiet garām spēlētājiem. Citā
versijā cilvēks, kas apģērbts gorillas tērpā paiet garām abām komandām.
Trešajā versijā gorilla apstājas, iesit sev pāris reizes pa krūtīm un
turpina ceļu.
Un tagad briesmīgākais- 46% no cilvēkiem NEREDZĒJA sievieti ar
lietussargu vai gorillu pirmajos divos video variantos. Savukārt 3. versijā
esošo gorillu NEREDZĒJA 50% no visiem pētāmajiem!
Būtība cilvēki, kas koncentrējas uz vienu uzdevuma veikšanu, neredz kaut
ko citu, kas nav saistīts ar to, saka Simons, Harvardas universitātes
psiholoģijas profesors. Cilvēks intuitīvi domā, ka ja kas tāds negaidīts
parādīsies (līdzīgi kā gorilla), viņi to noteikti pamanīs
, piebilst
Simons, bet viņu intuīcija ir maldīga!
Simons domā, ka tas nav pārspīlējums- attiecināt šī eksperimenta
rezultātus arī uz automašīnu vadītājiem, kas satiek motociklistus. Mašīnu
jūrā, motociklists varētu būt tas kaut kas cits, ko vadītājs negaida un
attiecīgi- NEREDZ. Galvenais, saka Simons ir uzmanība. Harvardā notikušajā
pētījuma Gorillas mūsu starpā pētāmo skaits, kam tika uzdots grūtais
uzdevums, bija mazāks, kas pamanīja sievieti ar lietussargu vai gorillu,
nekā vieglā uzdevuma izpildītājiem. Jo vairāk uzmanības tika pievērsts
citiem uzdevumiem, jo mazāks skaits cilvēku pamanīja negaidītus notikumus.
Simons piebilst, ka daži cilvēki no pētījuma neticēja, ka gorilla tik tiešām
izgāja cauri scēnai, līdz viņiem netika filma parādīta atkārtoti. Viņi bija
pārsteigti, ka nepamanīja kaut ko, kas bija tik ļoti acīm redzams otrās
skatīšanās reizē.
Pētījuma rezultāti varētu likties kā ļoti slikta ziņa tiem
motobraucējiem, kas drošībai pievērš lielu uzmanību. Tas varētu vedināt
domāt, ka, lai ko mēs arī nedarītu, daži neuzmanīgi satiksmes dalībnieki tik
un tā mūs neredzēs. Acīmredzama ir saistība ar vispārēju vadītāju
izklaidību, kas rodas, piemēram, no mobilo telefonu lietošanas.
Pa to laiku Anglijā, Suseksas universitātē (Sussex University in England)
veiktais pētījums rāda, ka pieredzējuši vadītāji mazāk kā nepieredzējušie ir
gatavi potenciālām briesmām negaidītās situācijās. Pētījums, kura laikā tika
analizēta acs kustība satiksmes dalībniekiem, kas vēroja dažādas ierakstītas
transporta kustības situācijas, parādīja, ka daudzu gadu braukšanas pieredze
cilvēkam liek meklēt pazīstamas situācijas, nevis analizēt reālos notikumus.
BEAVIZ PIEBILDE: Ejot uz darbu katru dienu pa vienu un to pašu ceļu, biju
pārsteigts, kad redzēju uz vienas šķērsielas stāvam mentus un masveidīgi
apstādinot mašīnas, kas tur bija iegriezušās, neņemot vērā ķieģeli (braukt
aizliegts). Padomāju un atcerējos, ka kādu mazu laiku atpakaļ ķieģelis tur
nebija. Nezinu- iespējams, ka menti ir labi psihologi, bet naudas kāsēju
olimpiādē viņi uzvarētu visās disciplīnās (ātrākais, kvalitatīvākais,
maigākais utt. naudas savācējs).
Ir daži padomi, kurus mēs varam iegūt no šiem Neuzmanības akluma
pētījumiem.
Piemēram- lai gan esot uzkrītoši ģērbtam, nav pilnīgas garantijas būt
pamanītam uz ceļa, tomēr Simona atskaites norāda, ka tas varētu palielināt
jūsu izredzes. Viņš norāda uz citu pētījumu, kura dalībnieki vēroja ekrānā
melnus un baltus objektus, kad negaidīti parādījās sarkans objekts. Pat
neskatoties uz krāsu kontrastu, apmēram 30% neredzēja šo objektu. Tomēr
būsim optimisti- vismaz 70% to redzēja. Simons plāno pievienoties University
of Illinois fakultātei, lai turpinātu pētījumus cieši saistītus ar satiksmes
drošību, izmantojot tur esošo braukšanas simulatoru (driving simulator).
Balstoties uz esošajiem pētījumiem, Simons iesaka, ka neskatoties uz to, ka
nekas nespēj garantēt ka automašīnu vadītāji jūs pamanīs, tomēr lietot
uzmanību piesaistošu ekipējumu- piemēram, mainīga mirdzuma lampas
(modulating headlights, kas ir atļautas lielākajā daļā ASV štatu), kopā ar
spilgti krāsotu apģērbu un ķiveri. Mērķis, viņš saka, ir kļūt vairāk
atšķirīgam.
Atceries, neskatoties uz to, ka vadītājs skatās tieši uz tevi, tas
nenozīmē ka viņš TIEŠĀM TEVI REDZ. Galu galā- puse cilvēku tā arī nepamanīja
gorillu
Autors-
Lance Oliver
Tulkoja- BEAVIZ
Oriģināls-American
Motorcyclist
|
|