|
Droša braukšana ar motociklu
Šie padomi, galvenokārt, domāti tiem, kuri
tikko sāk braukt ar motociklu, kaut gan dažiem no mums arī nenāktu
par ļaunu atsvaidzināt atmiņā šo un to. Pirmkārt, ir nepieciešams
pierast (jā, jā pierast) ievērot CSN. (varbūt dažreiz tie
pat ir nedaudz jāpārkāpj drošai braukšanai, taču tie ir reti
izņēmumi) No CSN ievērošanas uz 90% ir atkarīga jūsu drošība,
kā fiziskajā tā arī juridiskajā aspektā. Daži braucēji ir pārliecināti,
ka CSN noteikumi ir domāti kaķiem un ka to ne tikai drīkst, bet
arī vajag pārkāpt. Ja jūs piederat pie šīs kategorijas, tālāk
varat nelasīt un lai miers jūsu pīšļiem!
Pirms braukšanas pārbaudiet motocikla vispārējo
stāvokli: spiedienu riepās, eļļas līmeni, palūkoties vai nav
kas atskrūvējies, vai kas netek. Stumjot motociklu skatieties zem
kājām, citādi vēl paklupsiet un nometīsiet (sliktākajā gadījumā
sev virsū) savu draugu zemē. Tas pats apstājoties: iekāpsiet ar
kāju bedrē un BUM! Neaizmirstiet par savu aizsardzību. Pat tāds
sīkums kā cimdi, kalpo ne tikai par aizsargu pret aukstumu, bet arī
aizsargā rokas kritiena brīdī. Pilnīgi piekrīt nokrist uz
asfalta ar ātrumu 5 km/h un āda no jūsu plaukstām pārceļos uz
asfaltu. Es pat nerunāju par tādu lietu kā ķivere, pie tam
aizsprādzēta. Lieki runāt par sekām, kas iestājas galvai
saskaroties ar asfaltu. Bez tam eksistē tādas nepatīkamas lietas
kā mušas, vaboles, bites, akmentiņi un citi priekšmeti kas mīl
pārvietoties pa gaisu un cenšas trāpīt jūsu sejā acu atrašanās
rajonā.
Braucot ar motociklu nepārtraukti uzmaniet ceļu.
Patrenējiet perifērisko redzi: skatīties tikai sev priekšā un
paturēt redzes lokā pēc iespējams vairāk kustības dalībnieku,
kā arī tos transporta līdzekļus kas stāv ceļa malā. Sevišķu
uzmanību pievērsiet transporta līdzeklim kuru vada SIEVIETE!!!!
Šie cilvēces pārstāvji ir absolūti neprognozējami un tendēti
veikt dažādas neloģiskas un ārprātīgas lietas, tādas kā:
kustības uzsākšana no ceļa malas nelietojot brīdinājuma signālus,
izstūrēšana uz galvenā ceļa pāris metru no jūsu radiatora
(nekādā gadījumā neesiet tik pašpārliecināts, un nedomājiet
ka pēc CSN viņai jums ir jādod ceļš!!!) vai strauja bremzēšana
bez vajadzības.
Pie pārkārtošanās vai veicot jebkuru citu
trajektorijas maiņu, ir obligāti ne tikai paskatīties spogulī,
bet arī pagriezt galvu un lai pārliecinātos ka kāds neatrodas krēslas
zonā (speciāli jaunajiem: ja ir bailes un nesaprašana, vai
drīkst braukt, izbraucot no kaut kurienes, pa labi krustojumā, labāk
apstājies). Apdzenot vai pārkārtojoties ir nepieciešams pārbaudīt
no aizmugures ne tikai to joslu kurā taisies pārkārtoties, bet arī
to no kuras pārkārtojies (paskaties pa kreisi un pa labi), tā kā
uz mūsu ceļiem ir sastopami tādi malači, kuri mīl pārkārtoties
uzreiz par trim joslām, tikko viņa nebija un HOP! viņš jau ir šeit.
Nav ieteicams arī pašam turēties automašīnas krēslas zonā
kāds noteikti jūs paņems uz abordāžu, ne speciāli protams
(kaut gan visādi mēdz gadīties), bet vai tad jums no tā būs
vieglāk? Pieradiniet sevi skatīties spoguļos ik pēc dažām
sekundēm, pat stāvot pie krustojuma šis paradums kādreiz var
jums izglābt dzīvību. No personīgās pieredzes krājumiem:
šķērsojot nepārskatāmus krustojumus, pat arī tad ja jūs
braucat uz zaļo luksofora signālu, labāk samazināt ātrumu un
turēt bremzes kaujas gatavībā ticiet man idiotu uz ielām ir
daudz vairāk nekā jūs spējat iedomāties. Tas pats attiecas uz
startu no luksofora kāds varonis var lidot uz sarkano!
Veicot bīstamus manevrus, (teiksim,
apdzenot kādu pa šauru ieliņu) atcerieties, ka pašā nepiemērotā
momentā var nošķaudīties motors, beigties benzīns vai
apdzenamā automašīna strauji paraus sāņus apbraucot bedri vai
suni. Runājot par suņiem, ja jūs esat pakļauti suņa uzbrukumam
(nu ļoti viņi mīl šo lietu!), pacenšaties tam neuzbraucot
strauji paātrināties un sastapt viņa galvu ar viegli ieliektas
celī kājas (tikai neiedomājaties pagriezt kāju potītē!) papēdi.
Cenšaties paši arī neradīt traucējumus pārējiem
kustības dalībniekiem. Tomēr jāņem vērā, ja jūsu kustības
ātrums būs nedaudz zemāks kā pārējiem, jums kāds noteikti
nogriezīs ceļu. Braucot aiz automašīnas neturieties pa
centru, turieties uz tās riteņu līnijas, jo automobīļiem ir
paradums uz ceļa sastaptos šķēršļus (bedres, akmeņus) palaist
starp riteņiem. Uzmanieties no atvērtām kanalizācijas lūkām.
Ja automašīna tiks cauri ar sasistu riteni un salauztu piekari,
tad jūsu lidojumu apskaudīs pat Betmens. Vēlams vienmēr turēt tādu
distanci aiz braucošas automašīnas, kāda būtu nepieciešama lai
varētu bez bremzēšanas to apsteigt. Pievērsiet uzmanību, vai
pirms jums braucošajam automobīlim ir spoguļi un vai autovadītājs
jūs redz. Gaišā diennakts laikā labāk braukt ar iedegtu tālo
gaismu, lai visi jūs varētu labi redzēt. Aiz smagajām mašīnām
labāk nebraukt vispār, ja vien negribat dabūt pa pieri ar akmeni
vai riepas gabalu.
Braucot korķī, necenšieties stādīt ātruma
rekordus braukšanā starp automašīnu rindām. Ja visi stāv jūsu
ātrumam jābūt 10 līdz 20 km/h robežās. Un turiet pirkstus uz
sajūga un bremzēm! Ir redzēti tādi idioti, kas pamanot ka starp
rindām brauc motocikls, atver durvis. Nerekomendēju braukt pa pretējās
kustības joslām vai pa sadalošo joslu. Atļaušos piebilst, ka uz
sadalošās joslas parasti ir daudz smilšu.
Visādā ziņā braukšana pa pilsētu ir diezgan
nervus kutinošs piedzīvojums. Jūs esat kādreiz braucis ar automašīnu?
Pastāvīgi? Tas ir labi. Pacentieties atcerēties, cik reižu jums
stiklā ir trāpījis akmens no priekšā braucošā automobīļa?
Cik reižu jūs esat aizķēris citu mašīnu spoguļus, cik reižu
esat pieskāries ar savu auto citai automašīnai. Jums ir bijušas
arī nopietnākas avārijas un jūs esat labojis mašīnu servisā?
Un tagad izspēlējiet šīs situācijas ar vienu nelielu izmaiņu.
Jūs esat iekūlies tajās ar motociklu. Akmens no automašīnas ir
trāpījis jūsu ķiverē (ja jūs to esat uzvilcis), nedaudz sabojāta
spārna vietā atvērts ceļa lūzums, sasista radiatora vietā
smadzeņu satricinājums un lauzts mugurkauls. Nu ko, nav vēl pārgājusi
vēlēšanās braukt ar motociklu?
Bremzējot, cenšieties nedarīt straujas spēcīgas
kustības. Riepas uzreiz sāk jauki slīdēt. Pirms sākt bremzēt
ekstremālā situācijā, padomājiet, varbūt bremzēt vispār
nevajag, bet radušos šķērsli apbraukt. Ja tomēr bremzēšana ir
nepieciešama, nespiediet bremzes tā ka ekstremitātes stīvas
paliek, bet tā lai motocikls nedaudz iesēžas, un jau pēc
tam pakāpeniski palieliniet spiedienu uz bremžu svirām, lai nepārlidotu
ar visu motociklu pāri priekšējam ritenim. Aprakstītais process
notiek sekundes desmitdaļās, tādēļ iesaku biežāk trenēties.
Ļoti liela iesācēju kļūda ir tā, ka rodoties asai nepieciešamībai
bremzēt, viņi aizmirst par to ka motociklam galvenās ir priekšējās
bremzes un paļaujas uz saviem autobraucēja instinktiem t.i.
spiež ar kāju bremzes, kā rezultātā vai nu labo savu motociklu
un pērk jaunas drēbes, vai izmet to kas palicis pāri un nolemj
vairs nekad mūžā nesēsties seglos. Ja jums ir pasažieris, tad rēķinieties
ar to, ka jūsu bremzēšanas ceļš ievērojami palielināsies.
Frontālā sadursme. Ja saduršanās ar šķērsli
ir neizbēgama, esiet gatavi katapultēties. Labāk piezemēties tālāk
no motocikla nekā veikt salto un piruetus kopā ar to. Ja jums ir
gadījies nokrist uz sāniem (pagriezienā, uz slidena ceļa) tad
nebaidieties, nekrītiet panikā, bet droši gulieties ar visu
motociklu, nekas ļauns jums nenotiks. Pēc tam gan laidiet vaļā
un šļūciet kamēr apstājaties, tikai neiedomājaties kūleņot,
salauzīsiet visu ko vien var un pat nevar salauzt. Šādiem mirkļiem
jābūt gatavam jebkurā brīdī, tādēļ neatslābinieties.
Pirms sēdiniet uz motocikla pasažieri
paskaidrojiet kurš te ir boss, un pabrīdiniet, ja gadījumā pasažieris
neklausīs jūsu pavēles, tas varies doties kājām uz visām četrām
debess pusēm. Lai tas labāk iekārtojas sēdeklī pirms braukšanas
nevis braukšanas laikā, lai nemēģina ar savu ķermeni palīdzēt
jums pagriezienos un galvenais lai arī kā viņam to gribētos,
lai arī kas neatgadītos LAI VIŅŠ NEKĀDĀ GADĪJUMĀ NEMĒĢINA
PIELIKT KĀJAS PIE ZEMES PIRMS JŪS TO VIŅAM NEESAT ATĻĀVIS!!!
Esmu pārliecināts, ka braukt ar motociklu pa
pilsētu visdrošāk tad, ja jūsu ātrums pārsniedz pārējo kustības
dalībnieku ātrumu par 20%. Šajā gadījumā jūsu kontrolējamā
zona sašaurinās līdz sektoram jūsu priekšā. Ja jums nav
nepieciešams izdarīt labo pagriezienu, necenšaties braukt pa
pirmo joslu.
Un atcerieties, ka braukt ar motociklu nav tas
pats kas spēlēt kārtis.
Tulkoja: SPIDER
|
|