S U P E R B I K ES U P E R B I K E
S U P E R B I K ES U P E R B I K E
Var noderēt ?
Droša braukšana
Mehāniķa padomi
Pasaules raibumi

Reâla manta !
Motoskolas & instruktori
Serviss

Atpûtai...
MOTOLISTE
Screensavers
Joki
Bildes
3D mototrases
Video
Motoklubi
Motoskaņas
Pasākumu kalendārs
  Droša braukšana 
Bremzes

To galvenais darbs ir palēnināt motocikla gaitu – nevis apturēt to.

James R. Davis

Kaut kādu iemeslu dēļ, lielākā daļa motociklistu uzskata, ka bremžu galvenais darbs ir apstādināt moci. Bet tas nav pareizi.

Ja tas būtu viss, kas bremzēm ir jādara, tad tās darbinot, vajadzētu uzreiz nobloķēties ritenim, un tas arī būtu viss, kam to spēku vajadzētu izmantot. No drošības viedokļa skatoties, tieši no tā visvairāk būtu jāizvairās bremzēšanas procesā.

Vissvarīgākais darbs, kas bremzēm uzticēts, ir motocikla ātruma samazināšana. Citiem vārdiem, bremzes strādā kā palēninātājs. Salīdzinājumā ar gāzes rokturi, kur ir jāpārslēdz arī ātrumi, bremzes var mainīt ātrumu visu laiku bez vajadzības kaut ko pārslēgt. Tādējādi ir iespējam samazināt ātrumu no augstākā uz zemāko ātrāk nekā to palielināt no zemākā uz ātrāko. Te mēs redzam, ka bremzes ir krietni vien pārākas pār dzinēju. Prasmīgi pielietotas, tās var būt tikpat smalks ātruma regulēšanas instruments, cik sajūgs un gāzes rokturis kopā.

Tā kā ir iespējams ar mūsdienu motocikliem iegūt gandrīz 100% bremzēšanas spēku tikai no priekšējās bremzes vien ( ņemot vērā, ka tādējādi ir iespējams samazināt aizmugurējā riteņa vilkšanas spēku līdz nullei, izmainot svara centru ), rodas pietiekami svarīgs arguments, kas liek pievērsties tām un izmantot tikai šādu bremzēšanas veidu. Tas ļautu aizmirst par to, ka vispār pastāv aizmugures bremzes. Tomēr es negribētu likt uzsvaru uz to.

  • Lietojot abas bremzes, ļaus jums samazināt ātrumu pietiekami ātri, nekā izmantojot tikai vienas.
  • Izmantojot abas bremzes samazinās svara izmaiņas, kas palielinās izmantojot tikai vienas bremzes. ( Ņemot vērā, ka tiek lietots vienāds spēks abām bremzēm vienlaicīgi ).
  • Abu bremžu izmantošana pagarina priekšējo bremžu mūžu.
  • Ja ir vajadzība apstāties uz slidenas vai sīkas grants klātu ceļa virsmu, aizmugures bremžu lietošana ir tieši laikā, tās papildinot ar vieglu priekšējo bremžu izmantošanu.
  • Ja jūs pārvietojaties lēnāk nekā 20 jūdzes stundā, tad abas bremzes ir pietiekami drošas un efektīvas.
  • Ļoti lēnos manevros, aizmugures bremze piedod lielu daļu stabilitātes un ļauj paturēt pietiekami daudz vadības pār braucamrīku.

Visbīstamākā vadības iekārta uz jūsu motocikla ir aizmugures bremze! Tādēļ, ka ar to var viegli apstādināt ( vai vismaz pašu riteni ) motociklu. Ripojošs aizmugurējais ritenis ir tas, kas nodrošina lielāko daļu stabilitātes. Ripojoša riteņa žiroskopiskais efekts atstāj iespaidu uz motociklu kopumā, un nosaka tā vispārējo stabilitāti / vadāmību, izņemot mazsvarīgāko priekšējo daļu. Nobloķēt aizmugures riteni nozīmē zaudēt lielāko daļu savas stabilitātes un kontroles iespējas, kas atrodas jūsu rokās ( kājās ).

Šī iemesla dēļ esmu pārsteigts par to, ka MSF turpina veikt vingrinājumus ( “Motocikla kontrolēšana bloķētu aizmugurējo riteņi” ) izpildi apmācāmajiem, kā rezultātā tiem liek panākt aizmugurējā riteņa bloķēšanos, lai tas sāktu slīdēt. Veiksmīgi izkļūstot no šādas situācijas ( kas notiek ar ātrumu zemāku par 20 jūdzēm stundā ), motocikla vadītājs-students var sākt kļūdaini domāt, ka viņš varēs veiksmīgi izkļūt no šādas situācijas arī pie lielākiem ātrumiem. Un vēl, MSF saviem studentiem izvairās no tālākas atbildības, iesakot saviem studentiem izvairīties vienīgi no aizmugurējās bremzes izmantošanas. Vienīgi aizmirst paskaidrot kādēļ tas būtu darāms.

Vēl viens uzdevums, ko tie liek studentiem veikt, ir motocikla apstādināšana izmantojot tikai aizmugures bremzes ( nenobloķējot riteni ). Šī uzdevuma jēga ir parādīt, ka abu bremžu izmantošana bremzēšanas laikā, ir krietni efektīvāka nekā, ja tiek izmantotas tikai vienas bremzes. Tas būtu pilnīgi pietiekami veikt vingrinājumus, kas parādītu, ka bremzēšana tikai ar priekšējām bremzēm nav pietiekami efektīgi. Pirmajā uzdevuma daļā, kura laikā tiek izpildīts vingrinājums ar bremzēšanu bez riteņa bloķēšanas, studenti pārāk viegli var iegūt nepareizu priekšstatu tā vietā, lai iegūtu vienu labu paradumu. Beigu beigās: “MSF mums tā mācīja!”

Paniskas situācijas laikā jūsu uzmanībai vajadzētu būt vērstai tieši uz priekšējās bremzes izmantošanu, turpretim spēcīga aizmugurējās bremzes izmantošana šādā situācijā noteikti izraisīs nestabilitāti un kontroles zaudēšanu pār motociklu.

Nekad nav tāda reize braucot ar motociklu, kad spēcīga bremzēšana ar aizmugures bremzēm nenovestu līdz bīstamām un nepārdomātām sekām.

Un pat, ja spēcīga aizmugures bremžu lietošana vienmēr ir bīstama, ir viena lieta, kas viennozīmīgi ir stulbuma kalngals – dzinēja izmantošana šādā pēkšņā apstāšanās situācijā. Atcerieties, dzinējs NAV bremze! Skatīsimies tālāk: dzinējs ietekmē tikai aizmugurējo riteni, kas, kā mēs uzzinājām agrāk, pats par sevi ir ļoti viegli nobloķējams ar ne pārāk smagu bremžu pielietojumu. ( Citiem vārdiem sakot, pie pēkšņas apstāšanās sajūgam vajadzētu būt pilnīgi izspiestam. Šis nav ieteikums neizmantot dzinēju situācijā, kad ir vajadzība pēc normālas bremzēšanas. )

Atcerieties: lietojot aizmugures bremzes, tas jādara uzmanīgi un kontrolējot katru kustību. Vienmēr.

<-atpakaļ

 

Hosting



Skaitītāji


Kleitas
Apavi

Top.LV

on-line.lv rating system



Top.Good.lv - Good Rating system












Lapas augša
SINdrome, 2001 | Rakstiet mums !