|
Bremzes
To galvenais darbs ir palēnināt motocikla gaitu nevis apturēt
to.
James R. Davis
Kaut kādu iemeslu dēļ, lielākā daļa motociklistu uzskata,
ka bremžu galvenais darbs ir apstādināt moci. Bet tas nav
pareizi.
Ja tas būtu viss, kas bremzēm ir jādara, tad tās darbinot,
vajadzētu uzreiz nobloķēties ritenim, un tas arī būtu viss, kam
to spēku vajadzētu izmantot. No drošības viedokļa skatoties,
tieši no tā visvairāk būtu jāizvairās bremzēšanas procesā.
Vissvarīgākais darbs, kas bremzēm uzticēts, ir motocikla ātruma
samazināšana. Citiem vārdiem, bremzes strādā kā palēninātājs.
Salīdzinājumā ar gāzes rokturi, kur ir jāpārslēdz arī ātrumi,
bremzes var mainīt ātrumu visu laiku bez vajadzības kaut ko pārslēgt.
Tādējādi ir iespējam samazināt ātrumu no augstākā uz zemāko
ātrāk nekā to palielināt no zemākā uz ātrāko. Te mēs
redzam, ka bremzes ir krietni vien pārākas pār dzinēju. Prasmīgi
pielietotas, tās var būt tikpat smalks ātruma regulēšanas
instruments, cik sajūgs un gāzes rokturis kopā.
Tā kā ir iespējams ar mūsdienu motocikliem iegūt gandrīz
100% bremzēšanas spēku tikai no priekšējās bremzes vien ( ņemot
vērā, ka tādējādi ir iespējams samazināt aizmugurējā riteņa
vilkšanas spēku līdz nullei, izmainot svara centru ), rodas
pietiekami svarīgs arguments, kas liek pievērsties tām un
izmantot tikai šādu bremzēšanas veidu. Tas ļautu aizmirst par
to, ka vispār pastāv aizmugures bremzes. Tomēr es negribētu likt
uzsvaru uz to.
- Lietojot abas bremzes, ļaus jums samazināt ātrumu
pietiekami ātri, nekā izmantojot tikai vienas.
- Izmantojot abas bremzes samazinās svara izmaiņas, kas
palielinās izmantojot tikai vienas bremzes. ( Ņemot vērā, ka
tiek lietots vienāds spēks abām bremzēm vienlaicīgi ).
- Abu bremžu izmantošana pagarina priekšējo bremžu mūžu.
- Ja ir vajadzība apstāties uz slidenas vai sīkas grants klātu
ceļa virsmu, aizmugures bremžu lietošana ir tieši laikā, tās
papildinot ar vieglu priekšējo bremžu izmantošanu.
- Ja jūs pārvietojaties lēnāk nekā 20 jūdzes stundā, tad
abas bremzes ir pietiekami drošas un efektīvas.
- Ļoti lēnos manevros, aizmugures bremze piedod lielu daļu
stabilitātes un ļauj paturēt pietiekami daudz vadības pār
braucamrīku.
Visbīstamākā vadības iekārta uz jūsu motocikla ir
aizmugures bremze! Tādēļ, ka ar to var viegli apstādināt (
vai vismaz pašu riteni ) motociklu. Ripojošs aizmugurējais
ritenis ir tas, kas nodrošina lielāko daļu stabilitātes. Ripojoša
riteņa žiroskopiskais efekts atstāj iespaidu uz motociklu kopumā,
un nosaka tā vispārējo stabilitāti / vadāmību, izņemot
mazsvarīgāko priekšējo daļu. Nobloķēt aizmugures riteni nozīmē
zaudēt lielāko daļu savas stabilitātes un kontroles iespējas,
kas atrodas jūsu rokās ( kājās ).
Šī iemesla dēļ esmu pārsteigts par to, ka MSF turpina veikt
vingrinājumus ( Motocikla kontrolēšana bloķētu aizmugurējo
riteņi ) izpildi apmācāmajiem, kā rezultātā tiem liek panākt
aizmugurējā riteņa bloķēšanos, lai tas sāktu slīdēt. Veiksmīgi
izkļūstot no šādas situācijas ( kas notiek ar ātrumu zemāku
par 20 jūdzēm stundā ), motocikla vadītājs-students var sākt kļūdaini
domāt, ka viņš varēs veiksmīgi izkļūt no šādas situācijas
arī pie lielākiem ātrumiem. Un vēl, MSF saviem studentiem izvairās
no tālākas atbildības, iesakot saviem studentiem izvairīties
vienīgi no aizmugurējās bremzes izmantošanas. Vienīgi aizmirst
paskaidrot kādēļ tas būtu darāms.
Vēl viens uzdevums, ko tie liek studentiem veikt, ir motocikla
apstādināšana izmantojot tikai aizmugures bremzes ( nenobloķējot
riteni ). Šī uzdevuma jēga ir parādīt, ka abu bremžu izmantošana
bremzēšanas laikā, ir krietni efektīvāka nekā, ja tiek
izmantotas tikai vienas bremzes. Tas būtu pilnīgi pietiekami veikt
vingrinājumus, kas parādītu, ka bremzēšana tikai ar priekšējām
bremzēm nav pietiekami efektīgi. Pirmajā uzdevuma daļā, kura
laikā tiek izpildīts vingrinājums ar bremzēšanu bez riteņa bloķēšanas,
studenti pārāk viegli var iegūt nepareizu priekšstatu tā vietā,
lai iegūtu vienu labu paradumu. Beigu beigās: MSF mums tā mācīja!
Paniskas situācijas laikā jūsu uzmanībai vajadzētu būt vērstai
tieši uz priekšējās bremzes izmantošanu, turpretim spēcīga
aizmugurējās bremzes izmantošana šādā situācijā noteikti
izraisīs nestabilitāti un kontroles zaudēšanu pār motociklu.
Nekad nav tāda reize braucot ar motociklu, kad spēcīga
bremzēšana ar aizmugures bremzēm nenovestu līdz bīstamām un
nepārdomātām sekām.
Un pat, ja spēcīga aizmugures bremžu lietošana vienmēr ir bīstama,
ir viena lieta, kas viennozīmīgi ir stulbuma kalngals dzinēja
izmantošana šādā pēkšņā apstāšanās situācijā.
Atcerieties, dzinējs NAV bremze! Skatīsimies tālāk: dzinējs
ietekmē tikai aizmugurējo riteni, kas, kā mēs uzzinājām agrāk,
pats par sevi ir ļoti viegli nobloķējams ar ne pārāk smagu bremžu
pielietojumu. ( Citiem vārdiem sakot, pie pēkšņas apstāšanās
sajūgam vajadzētu būt pilnīgi izspiestam. Šis nav ieteikums
neizmantot dzinēju situācijā, kad ir vajadzība pēc normālas
bremzēšanas. )
Atcerieties: lietojot aizmugures bremzes, tas jādara uzmanīgi
un kontrolējot katru kustību. Vienmēr.
|
|