S U P E R B I K ES U P E R B I K E
S U P E R B I K ES U P E R B I K E
Var noderēt ?
Droša braukšana
Mehāniķa padomi
Pasaules raibumi

Reâla manta !
Motoskolas & instruktori
Serviss

Atpûtai...
MOTOLISTE
Screensavers
Joki
Bildes
3D mototrases
Video
Motoklubi
Motoskaņas
Pasākumu kalendārs
  Droša braukšana 
Bremzēšana līkumā

( Protams, ka tā var )

James R. Davis

Nesen es saņēmu interesantu ziņu no kāda motobraucēja, kas nesen bija nokārtojis viņa pirmo MSF klasi. Viņš katru dienu braucot ar motociklu uz darbu, sastopas ar kādu situāciju, kuru aprakstīja savā vēstulē. Šī situācija it kā nepakļaujas tam, kas tika mācīts MSF apmācību laikā – garš līkums, kas lēnām iet lejup pa kalnu.

Vadītājs atcerējās, ka viņa instruktors mācīja ievērot ātrumu, ar kādu viņš ieiet līkumā, tad viegli jāgāzē visu ceļu līdz līkuma beigām. Viņš ir atklājis, ka to darīt – droši – nevar, un tādēļ viņš vaicāja padomu.

Un viņam ir taisnība! Nav iespējams droši gāzēt visu ceļu caur garu, pakāpeniski lejup ejošu nogāzi, un tas nav tas ko mēģināja mācīt MSF apmācībās.

Ir daži posmi MSF apmācībā, uz kuriem šis vīrs centās likt uzsvaru:

  • Jums vajadzētu konstatēt ātrumu, ar kādu ieejat līkumā, PIRMS tam. Jums vajadzētu atbrīvoties no nevajadzīgā ātruma pirms ieiešanas līkumā, kamēr motocikls ir vertikālā stāvoklī.
  • Tāpat jums vajadzētu izvēlēties, kāds būs motocikla leņķis pret ceļa virsmu PIRMS jūs dodaties iekšā līkumā. Tas ir, jums nevajadzētu braucot līkumā lieki mainīt gravitācijas centru, kas ir akselerācijas vai bremzēšanas rezultāts. Jūsu motocikla atsperēm un amortizatoriem vajadzētu būt izejas pozīcijās jau pirms tam, kad ieejat līkumā. Lai palielinātu vadības kontroli pār motociklu, un priekšējā riteņa radītās svārstības atsitoties pret bedrēm un citiem nelīdzenumiem neizraisītu nevajadzīgu destabilizāciju, vajadzētu pārnest svaru uz aizmugurējo riteni. Tādējādi tiek palielināta aizmugurējā riteņa vilktspēja, aizmugures atsperes noslogojas vairāk nekā priekšējās. Un šādu situāciju vajag saglabāt visu ceļu cauri līkumam. To panākt var ar nelielu pakāpenisku akselerācijas palielināšanu.

Viss augstāk iztirzātais izklausās pēc tā, ka vajadzētu pastiprināti gāzēt visu laiku, braucot caur līkumu, vai ne? Bet tā nevajadzētu darīt, JA BRAUCAT LEJUP PA KALNU!

Sāksim ar to, ka motocikls ir jāsasver, lai varētu izdarīt pagriezienu. Jo lielāks ir ātrums, jo zemāk nosvērtam motociklam ir jābūt. Skaidri redzams ir arī tas, ka ir iespējams iegūt ātrumu, kas varbūt pārāk liels šādam līkumam. Tātad, ja jūs viegli akselerējat visu ceļu caur līkumu, ātrumam, ar kādu ieejat līkumā, ir jābūt pietiekami zemam, lai pietiekami veiktu akselerāciju.

Skatīsimies tālāk. Atrodoties uz nogāzes, motocikls uzņems ātrumu arī bez visas akselerācijas. Ja ātrus tiek vēl palielināts, tad nav nekāda pietiekami zema sākuma ātruma pie līkuma sākuma, lai droši izietu cauri līkumam ( neveicot bremzēšanu ).

Un tādēļ, ka atrodaties uz nogāzes, tad uz priekšējā riteņa jau ir pietiekami daudz svara, ko nav iespējams drošā veidā pārnest uz aizmugurējo riteni.

Un kā pēdējais: jūs jau atrodaties līkumā, jūsu ātrums palielinās. Izmaiņas ātrumā ir paātrinājums – pat ja notiek ātruma samazināšana. Atsperes tajā pašā laikā saņem lielāku svaru uz tām tikai tāpēc, ka motocikls atrodas līkumā – centrbēdzes spēka ietekmes rezultātā.

Tas viss liecina par to, ka akselerēt līkumā nevajadzētu!

Tā vietā vajadzētu izmantot bremžu un/vai dzinēja spēku, lai saglabātu sākuma ātrumu. Pieļaujama ir tikai ļoti viegla ātruma palielināšana ar gāzes palīdzību. Tanī pašā laikā jums vajadzētu pārvietoties pēc iespējas tālāk uz aizmuguri, lai pārnestu svaru uz aizmugurējo riteni.

Bet tas man atgādina par MSF instruktoru teikto, ka bremzēšana līkumā nav pieļaujama. BET TAS NAV PAREIZI!

MSF instruktors gribēja uzsvērt to, ka, lai apstātos līkumā, vajadzētu lēnām iztaisnot motociklu līdz ar ātruma samazināšanos un palielinot bremžu spiedienu, līdz motocikls ir vertikālā pozīcijā. Tas viss atbilst patiesībai. Bet, ja jūs nesamazināt savu ātrumu, viegli uzturot ātrumu, tad nav nekādas vajadzības iztaisnot motociklu. MSF instruktors teica, ka gadījumā, ja ir vajadzība pēc iespējas ātrāk apstāties līkumā, tad ir jāieņem vertikāla pozīcija, un tikai tad jāizmanto bremzes, lai apstātos. Bet mēs šeit nerunājam par APSTĀŠANOS.

Protams, ka drīkst izmantot bremzes līkumā. Bremzes netiek izmantotas tikai, lai apstādinātu motociklu. Tās tiek izmantotas, lai noņemtu lieko akselerāciju ( t.i., vai nu palēnināt motociklu vai novērst tā paātrināšanos, kas rodas no gravitācijas spēka ).

Ja jūs tomēr lietojat bremzes līkumā, tad rodas jautājums, kuras? Priekšējās, aizmugurējās, vai abas? Ja atcerēsities, tad priekšējo bremžu izmantošana samazina motocikla gabarītus, tādēļ tas paātrina stūrēšanu un iztaisno pagriezienu ( pagarina to ). Aizmugurējā bremze pati par sevi mēģina pagarināt motocikla masu garumā. Tādējādi nonākam pie tā, ka jālieto aizmugures bremzes, ja nu vienīgi tiešām ir jātri jāsamazina ātrums, un tad ir jālieto abas bremzes reizē.

Un visbeidzot, ja nogāze/līkums ir pietiekami garš, vajadzētu paļauties uz dzinēja bremzēšanas spēku. Bremzes šādā gadījumā nevajadzētu izmantot pārāk daudz, lai tās nepārkarstu un būtu izmantojamas pēkšņas apstāšanās vajadzības gadījumā.

<-atpakaļ

 

Hosting



Skaitītāji


Kleitas
Apavi

Top.LV

on-line.lv rating system



Top.Good.lv - Good Rating system












Lapas augša
SINdrome, 2001 | Rakstiet mums !